… na de eerste bewondering het gevoel dat me bekroop toen ik in Geneve de nieuwste creaties zag van de gevestigde supercar-orde.

Prachtig hoor, die Lamborghini Aventador LP 700-4 en die Ferrari FF. Lichter en zuiniger natuurlijk en waarschijnlijk met een stop- en startsysteem als respectvol hoofdknikje naar de ‘groenen’. Maar verder vooral ‘business as usual’: méér pk’s, méér snelheid. Als ze me bellen om te komen rijden, weet ik niet hoe snel ik naar Schiphol moet rennen. Reken daar maar op. Maar heel erg verrast was ik niet echt door die auto’s. Dat was ik wel door de Alfa 4C en de Morgan Three Wheeler. De Alfa had een voor het merk echt innovatief design, gecombineerd met een 200 pk viercilinder, wat genoeg puf moet zijn voor prestaties van het niveau Lotus Evora. Prima dus.

En dan de Morgan – de ster van de show. Wat een gaaf ding. Met de ik-lust-alles-rauw uitstraling van een World War II Spitfire, met de zitpositie van een Formule Ford, de prestaties en sensaties van een Donkervoort en de betrouwbaarheid van een ….. Harley Davidson. Sterk punt van de Alfa en de Morgan is dat ze kicks bij elke snelheid leveren en ver van de grenzen van het sociaal aanvaardbare weg blijven. Nu kunnen de Aventador en de FF nog best, maar zal dat altijd zo blijven, als er meer zero en low-emission voertuigen komen en de tegenstellingen alsmaar groter worden?

Waarom blijft de naald bij Lamborghini en Ferrari zo stug in dezelfde groef hangen? We weten al dat kleinere auto’s goed verkoopbaar zijn tegen flinke prijzen, als de ‘premium content’ maar hoog genoeg is. Een kleine sportwagen, helemaal van koolstofvezel en vol hoogwaardige techniek, zou toch best kunnen onder het label Ferrari? Met een zes- of zelfs viercilindermotor, vol titanium onderdelen, die ver over de tienduizend toeren aan kan? Een supermooi gemaakte ‘Ferrarina’, met de technische detaillering en aantrekkingskracht van een horloge van Richard Mille, en met een interieur en carrosserie dat zo knap is dat ze er bij Gucci zenuwachtig van worden? Dat zou pas echt een nieuwe weg zijn, waarvoor ik nog véél harder naar Schiphol zou rennen.

Een dwaze suggestie? Tik dan maar eens ‘ASA 1000 GT’ in op je zoekmachine.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding