Peter Brouwer: Crisis voorbij?

‘Op termijn is er slechts plaats voor 750 dealers’. Deze mededeling deed …

Peter Brouwer

… voorzitter Erik Tak tijdens het Jaarcongres van de Bovag Autodealers.

Om uw geheugen even bij te spijkeren: momenteel zijn dat er nog 260. Gemiddeld hebben de verschillende merken in de toekomst nog maar 25 verkoopvestigingen nodig. Voorzitter Tak ziet voor de afvallers wel een rol weggelegd in de aftersales. Gezien het omstreden rapport ‘Automotive Retail in 2015’, dat iedereen plaats geeft binnen de branche, kan hij ook moeilijk iets anders vertellen (en het moet gezegd worden dat het rapport hem, als aantredend voorzitter, ook gewoon in de schoot is gevallen). Een belangrijke voorwaarde voor het behoud van een plek binnen de branche is echter een goede verstandhouding en afspraken met de importeur. Die afspraken moeten ertoe leiden dat er plek blijft voor een ieder die nu ook binnen de branche een rol speelt. 

Groot enthousiasme bij de importeurs hierover heb ik nog niet kunnen waarnemen. Eerder het tegenovergestelde. Ook de dealervoorzitter is er niet gerust op. Met het wegvallen van de BER in 2013 groeit de machtspositie van de importeurs. De eerste symptomen van deze machtsverschuiving zijn duidelijk waarneembaar. Zo lijkt de snelle opkomst van multimerkdealers net zo snel weer zijn Waterloo te vinden. Daarnaast wil de importeur de bedrijfsprocessen op de werkvloer van de dealer meebepalen en het percentage van niet-merkgerelateerde onderdelen zal stevig worden ingedamd. Kortom, de importeurs halen de teugels stevig aan. Volgens Erik Tak beseffen veel van de dealers dat nog steeds niet. Eén goed jaar en het optimisme doet de zorgen blijkbaar al verdwijnen. Tak ziet het wat donkerder, maar realistischer in. Hij is bang dat de dealers denken dat de crisis voorbij is terwijl dat niet het geval is. 

Wat anders: op de AutovakRAI sijpelde het optimisme echt tussen alles door. De deelnemers waren tevreden, de bezoekersaantallen waren redelijk en de goede organisatie maakten het tot een evenement dat zijn plaats voor 2013 in ieder geval heeft veiliggesteld. Over de AutoRAI durf ik nog niet teveel te zeggen. Op het moment van schrijven is het daar nog te vroeg voor want nog niet begonnen. Maar, laat ik het eens op een kwart miljoen bezoekers houden. Ietsje meer dan twee jaar geleden, maar dan toch te weinig om het een succes te noemen. 

Volg Peter Brouwer op Twitter: @AM_Peter 

Peter Brouwer: Crisis voorbij? - Automobielmanagement.nl

Peter Brouwer: Crisis voorbij?

‘Op termijn is er slechts plaats voor 750 dealers’. Deze mededeling deed …

Peter Brouwer

… voorzitter Erik Tak tijdens het Jaarcongres van de Bovag Autodealers.

Om uw geheugen even bij te spijkeren: momenteel zijn dat er nog 260. Gemiddeld hebben de verschillende merken in de toekomst nog maar 25 verkoopvestigingen nodig. Voorzitter Tak ziet voor de afvallers wel een rol weggelegd in de aftersales. Gezien het omstreden rapport ‘Automotive Retail in 2015’, dat iedereen plaats geeft binnen de branche, kan hij ook moeilijk iets anders vertellen (en het moet gezegd worden dat het rapport hem, als aantredend voorzitter, ook gewoon in de schoot is gevallen). Een belangrijke voorwaarde voor het behoud van een plek binnen de branche is echter een goede verstandhouding en afspraken met de importeur. Die afspraken moeten ertoe leiden dat er plek blijft voor een ieder die nu ook binnen de branche een rol speelt. 

Groot enthousiasme bij de importeurs hierover heb ik nog niet kunnen waarnemen. Eerder het tegenovergestelde. Ook de dealervoorzitter is er niet gerust op. Met het wegvallen van de BER in 2013 groeit de machtspositie van de importeurs. De eerste symptomen van deze machtsverschuiving zijn duidelijk waarneembaar. Zo lijkt de snelle opkomst van multimerkdealers net zo snel weer zijn Waterloo te vinden. Daarnaast wil de importeur de bedrijfsprocessen op de werkvloer van de dealer meebepalen en het percentage van niet-merkgerelateerde onderdelen zal stevig worden ingedamd. Kortom, de importeurs halen de teugels stevig aan. Volgens Erik Tak beseffen veel van de dealers dat nog steeds niet. Eén goed jaar en het optimisme doet de zorgen blijkbaar al verdwijnen. Tak ziet het wat donkerder, maar realistischer in. Hij is bang dat de dealers denken dat de crisis voorbij is terwijl dat niet het geval is. 

Wat anders: op de AutovakRAI sijpelde het optimisme echt tussen alles door. De deelnemers waren tevreden, de bezoekersaantallen waren redelijk en de goede organisatie maakten het tot een evenement dat zijn plaats voor 2013 in ieder geval heeft veiliggesteld. Over de AutoRAI durf ik nog niet teveel te zeggen. Op het moment van schrijven is het daar nog te vroeg voor want nog niet begonnen. Maar, laat ik het eens op een kwart miljoen bezoekers houden. Ietsje meer dan twee jaar geleden, maar dan toch te weinig om het een succes te noemen. 

Volg Peter Brouwer op Twitter: @AM_Peter