Het ding was kapot. Toen de aanhangwagen hydraulisch door de knieën ging om de kostbare Rolls-Royce op aarde neer te zetten, was er iets mis gegaan waardoor de auto met een klap landde. Daar was de elektronica van de 102EX (nog) niet tegen opgewassen geweest.
De perschef was er verlegen mee, temeer daar een lid van ons gezelschap speciaal uit Moskou was overgevlogen voor een uur vol elektrisch genoegen. Om de pr-schade te beperken mochten we naar hartenlust met Ghosts over het nabijgelegen Goodwood Motor Circuit knallen, een unicum, want Rolls-Royce houdt zich tegenwoordig ver van autosport. Vanzelfsprekend aanvaardde ik deze compensatie en toonde mijn dankbaarheid ervoor door ‘mijn’ Ghost op het rechte stuk 235 km/h aan te laten tikken. Dat is slechts 30 km/u minder snel dan me een half jaar geleden met een Lexus LFA lukte!
Terwijl de Ghosts na stonden te knisperen, vertelde de perschef dat Rolls-Royce worstelt met het feit dat de klanten zeer aan de V12 gehecht zijn. Als hen voorzichtig wordt gevraagd wat ze van een Rolls-Royce met V8 zouden vinden, antwoorden ze resoluut ‘neen, dank u’. Een stille diesel dan, die vloedgolven koppel produceert? Daar hebben ze helemaal geen trek in. Denk niet dat deze multimiljonairs niks om het milieu geven. Vaak hebben ze miljoenenbedrijven en geven ze tonnen uit aan CO2-reductie en Polo’s SlowMotion voor hun personeel. Omdat ze zakelijk al zo groen doen, laten ze dat privé liever achterwege en stappen gerust in hun Learjet en vliegen van de VS naar Goodwood om de kleuren van hun nieuwe Phantom uit te kiezen. 
Toch wil Rolls-Royce een alternatieve aandrijflijn in de coulissen hebben staan, je weet maar nooit. De gezondheid van de wereld kan opeens hard achteruit gaan en overheden kunnen draconische maatregelen nemen. Hoor ik daar een V12 meneer? Dan komt u Amsterdam niet in. De 102EX heeft de taak de multimiljonairs van deze wereld voorzichtig van elektrisch rijden te laten proeven en ze aan het idee te laten wennen. Ze moeten weten dat Charles Rolls in elk geval wel in de elektrische auto geloofde. Hij vond ze perfect schoon en stil en verklaarde dat ze heel geschikt kunnen zijn voor grote steden – als er althans genoeg laadplekken worden aangelegd. 
Wanneer hij dat zei? Ongeveer honderd jaar geleden.