Denk aan de BMW 1500 of de Volkswagen Golf. En Skoda werd pas serieus genomen toen het de Octavia lanceerde. In autoland speelt imago zeker een rol, maar er is ook een veel belangrijkere ‘wet’ van kracht: elk merk heeft meerdere levens. Zelfs op de rand van de afgrond kan een autofabrikant met het juiste model een comeback maken. Dat houdt de stoelendans in onze branche spannend en betekent dat je heel voorzichtig moet zijn met de kwalificatie ’ten dode opgeschreven’. Elk vers model betekent immers een nieuwe kans op succes.
Het is vanuit deze optiek een goede zaak dat er bij Opel sinds kort een echte techneut achter het stuur zit: Karl-Friedrich Stracke. General Motors laat daarmee zien te erkennen dat er à la Audi alleen met techniek een voorsprong kan worden verkregen op de concurrentie. Stracke heeft inmiddels het licht op groen gezet voor een nieuw topmodel. Dergelijke plannen waren er al sinds de sanering van de Omega, maar anders dan zijn voorgangers durft de nieuwe baas gewoon hardop te zeggen dat Opel niet tevreden kan zijn met enkel de Insignia in de hogere middenklasse. Een inwisselbaar alternatief voor de BMW 5-serie is misschien vragen op problemen, maar met een zevenpersoons cross-over wordt een directe confrontatie met de Duitse premiummerken vermeden. En als Opel zichzelf respecteert, dan laat zij zich niet het kaas door Ford (Galaxy) of Renault (Espace) van het brood eten. Aanvallen is de beste verdediging. Ja, dat is ook een wet. 
Meer zorgen maak ik mij om Seat. Net als Opel al jaren verliesgevend, maar dit merk wordt aangestuurd door iemand zonder technische achtergrond: James Muir. Ongetwijfeld is hij een goede verkoper, maar niet in staat om modellen te ontwerpen waarmee de kansen kunnen worden gekeerd. Ja, er komt een nieuwe Leon aan maar zal die aantrekkelijker zijn dan het huidige model bij zijn introductie was? Ik heb er een hard hoofd in. Anders dan de Octavia komt de Leon niet uit de schaduw van de Golf. En meer van hetzelfde betekent in het geval van Seat meer rode cijfers, klaar. Welke techneut vindt het Spaanse automerk opnieuw uit?