Ze hebben visie, maar staan midden in de dagelijkse commerciële praktijk. Ze voelen de creativiteitwurgende greep van de moderne emissie- en veiligheidseisen. Tijdens het fameuze concours d’elegance van Villa d’Este liepen er veel ontwerpers in het wild rond en kon ik mijn hart ophalen aan hun uitspraken. 

Adrian van Hooydonk, designchef bij BMW: "Vroeger waren auto’s prachtige symbolen van vooruitgang, aan de auto’s kon je zien waar het heen ging met de wereld. Dat zijn we helemaal kwijtgeraakt. Het is nu andersom. Auto’s zijn nu de symbolen van congestie en vervuiling. In 2025 zal het aantal auto’s op de ‘global car park’verdubbeld zijn. Wij fabrikanten moeten er voor zorgen dat auto’s dan symbolen van vooruitgang zijn geworden in plaats van een global problem. Dat gaat ons lukken, de auto van 2030 zal licht en zeer intelligent zijn, en meer gepersonaliseerd dan we ooit hebben meegemaakt."

Hoe ga je die omdraai bewerkstelligen, Adrian? "We gaan het emissieprobleem oplossen, daarvan ben ik overtuigd. We gaan onze auto’s van nieuwe materialen bouwen, die helpen ze veel lichter te maken. En we gaan auto’s maken die zo intelligent zijn dat ze niet kunnen crashen. Als dat lukt, kunnen we driehonderd kilo aan botsstructuren uit een auto halen en kunnen we eindelijk veel vrijer en mooier gaan ontwerpen".

Aan Laurens van den Acker, designchef bij Renault: hoe is het trouwens bij je nieuwe werkgever? "Een enorme uitdaging. Ik moet design weer tot een kracht van Renault maken, binnen de persoonlijkheid van het merk. Renault heeft een enorme historie. Het is niet alleen maar een autofabrikant, maar een stuk van de ziel van Frankrijk. Bij Renault draait het niet om techniek, maar om de mensen die de auto’s kopen. Ik moet er voor zorgen dat er voor elke levensfase van onze klanten een relevante auto is."

Donat0 Coco (Lotus) had de mooiste van die dag. "Met de auto hebben wij mensen een evenbeeld van onszelf geschapen. Dáár is onze fascinatie met de auto in geworteld. Auto’s hebben ogen, een mond en een neus. Ze bewegen en ze hebben schoonheid en karakter. Net zoals wij. Wat we ook gaan ontwerpen in de toekomst, dat zullen we erin moeten houden, want anders zijn we die fascinatie kwijt". 

Laurens van den Acker knikte instemmend. "Donato heeft gelijk. Auto’s hebben zelfs ingewanden. En ze moeten werken totdat ze niet meer kunnen. Net zoals wij".

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding