Die staat hier niet afgebeeld maar omdat hij zo simpel is, is dat ook niet nodig. Op de horizontale as wordt de status van een automerk weergegeven. En verticaal staat de prijs die wij bereid zijn te betalen voor het betreffende voertuig. Hoe hoger de begerenswaardigheid, des te dieper wij in onze buidel tasten. Er kan op die manier een kaarsrechte lijn getrokken worden van Dacia linksonder tot Rolls-Royce rechtsboven. 

Is het erg dat Dacia in het verdomhoekje zit? Nee, want het merk maakt tegen lage kosten auto’s met als gevolg dat op de boekhoudafdeling uitsluitend lachende gezichten te zien zijn. Maar soms zitten automerken niet op deze ideale lijn, of glijden ze af. Zoals Lada. In 1980 had de solide 2105 nog veel fans, maar tegenwoordig raakt men de Kalina aan de straatstenen niet meer kwijt.

Een ander automerk dat last heeft van een afgebladderd imago is Opel. Een bovengemiddeld hoge prijsstelling, noodzakelijk om de stevige productiekosten te dekken, is daardoor niet mogelijk. Met als gevolg dat het merk al jaren in de verliezen zit. Bij moeder General Motors begint het geduld nu op te raken. De nieuwe topman heeft geen enkele nostalgische gevoelens bij Opel en vindt dat de Duitse dochter gewoon moet presteren. Anders wordt zij het huis uitgezet, net zoals met Saab is gebeurd. Althans, dat beweren Duitse media. Of dat echt zo is, doet er niet toe. Feit is dat van alle Duitse merken Opel de laagste status heeft. En dat betekent een serieus probleem want een prijsstelling op (bijna) premiumniveau à la Volkswagen is niet mogelijk.  

Wat moet Opel doen? Het Astrakruit is grotendeels verschoten en daarmee heeft het merk niet indrukwekkend veel marktaandeel teruggewonnen. Er is weliswaar een kleine premium hatchback in ontwikkeling om de Mini mee te beconcurreren, maar die is pas in 2013 klaar. Zal General Motors zo lang geduld hebben?

Het is duidelijk dat het vijf voor twaalf is voor Opel. Ik schat in dat de komend jaar te introduceren modellen het merk niet wezenlijk begerenswaardiger zullen maken. De p van product zal Opel dus niet uit de penarie kunnen helpen. Het enige redmiddel is de p van promotie. Alle hens aan dek voor de knapste reclamekoppen. Die moeten Opel weer status bezorgen. Want Wir leben autos als slogan is natuurlijk niks. Dan zal zelfs de grote baas van GM vinden.