De derde generatie maakt zijn debuut op de IAA van Frankfurt. Daar zal hij zijn eerste confrontatie hebben met de kleine Volkswagen die de Fox aflost. Beide modellen arriveren in 2012 in de showrooms, het jaar waarin we ook een tweede aflevering van de succesvolle C1-107 Aygo kunnen verwachten. Voor 2012 staan ook derivaten van Seat en Skoda van de genoemde Volkswagen op het programma. Zonder twijfel volwassen rijdende auto’s met een lage uitstoot en toch vijf sterren van EuroNCAP.

 

Het is duidelijk: de strijd op de Europese automarkt zal meer en meer in het a-segment gevoerd gaan worden. De fabrikanten laten zich aldaar van hun beste kant zien, met als gevolg dat de consument zich op het hoofd zal krabben: waarom nog geld uitgeven aan een model uit een hogere klasse, zoals een Punto Evo of Swift? Willen deze b-segment auto’s bestaansrecht houden dan zullen zij ook hogerop moeten door o.a. meer comfort en optiemogelijkheden te bieden. Een model waar vanuit deze optiek veel van verwacht wordt, is de volgende generatie Clio. Die belooft, ook qua design, een grote klapper te worden.

 

En zo rolt de bal door: als de Clio van alle gemakken is voorzien, waarom zou je dan nog een middenklasse hatchback als een Auris kopen? Nadat eerder al een grote uittocht uit het d-segment plaats vond (merken als Mitsubishi en Nissan hebben dit segment inmiddels verlaten), nemen de twijfels toe of een traditionele opvolger voor een compacte middenklasser nog wel lonend is.

 

Fiat zal bij het vervangen van de Bravo de crossoverkoers in slaan en met de kennis van nu kan men zich afvragen of Citroën bij het aflossen van de C4 niet hetzelfde had moeten doen: nu heeft de C4 te veel interne concurrentie van de stijlvolle DS4. En zal iemand ervan wakker liggen als de Chevrolet Cruze geen opvolger krijgt?

 

De kaarten worden opnieuw geschud en alleen met een uitstekend product in het a-segment heb je een troef in handen. Het besteedbaar inkomen van de Europese consument zal als gevolg van lastenverzwaring en vergrijzing de komende jaren niet hoger worden. Dat doet de autoverkopen geen goed, maar alleen spelers die ‘aaa’ kunnen zeggen, zullen de dans (deels) kunnen ontspringen.