De meeste bloemen voor je geld krijg je op de markt na vier uur ’s middags, als de marktkoopman bang is met grote partijen te blijven zitten. Vijf bossen voor drie euro is helemaal geen uitzondering.

In 2009 kon je op de automarkt ook op zo’n manier je slag slaan. Chrysler was failliet en de Amerikaanse overheid, die het bedrijf met een infuus in leven hield, zocht een koper. Even verderop had General Motors, dat in soortgelijke financiële problemen verkeerde, z’n Zweedse dochter Saab in de aanbieding. Dat kon je voor een appel en een ei meenemen. En dat was niet tegen dovemansoren gericht. En Fiat, dat dringend op zoek was naar meer schaalgrootte, stak zijn hand op voor Chrysler. De transactie kon met gesloten beurs plaatsvinden mits de Italianen bereid waren voor een nieuwe generatie compacte, zuinige modellen te zorgen. Dat was voor de fabrikant die groot was geworden met kleine auto’s natuurlijk geen enkel probleem. Anderzijds trok Saab de aandacht van Spyker, of beter gezegd van Victor Muller, altijd wel in voor een nieuw avontuur. GM had het Zweedse merk eigenlijk opgegeven en zag in de aspiraties van de onverschrokken Nederlander een mooie exitstrategie.

Inmiddels zijn we tweeënhalf jaar verder. Staan de gekochte bloemen nog steeds in de vaas of is de boel verlept? Welnu, Chrysler bloeit als nooit te voren. Dat is enerzijds te danken aan het feit dat ten tijde van de transactie al een paar leuke nieuwe modellen in de pijplijn zat. Bovendien stuurde Fiat-topman Marchionne na het zetten van zijn handtekening subiet een ploeg Italiaanse timmerlieden op het Amerikaanse bedrijf af. Die sloegen meteen aan het verbouwen en je kan niet anders zeggen dan dat Chrysler inmiddels weer staat als een huis. Saab is daarentegen nog steeds een bouwval. Het ene gat wordt met het andere gedicht en het merkimago bladdert met de dag verder af. Op de internationale automarkt lijkt het inmiddels weer te gaan regenen maar Muller is nog niet eens klaar met het repareren van het dak. Sterker: hij is door het bouwmateriaal en door de centen heen en Saab staat op instorten.

De portee van dit verhaal? Op de markt je slag slaan, is één ding. Maar je moet daarna wel de goede dingen doen.  Vijf bossen voor drie euro is een koopje waar je van kunt profiteren. Maar als je thuis geen geschikte vazen hebt staan, ziet de toekomst er allesbehalve rooskleurig uit.