Totalt Deinum: Nissan heeft lef

Sinterklaas is in het land, de plannen voor Kerst worden gemaakt en het is alweer bijna 2012.

We mogen dus voor dit jaar al wel de balans opmaken. Wie was in 2011 de grote verliezer en wie de grootste winnaar? In deze column beperk ik mij tot de winnaar: Nissan. Na negen maanden stond Mitsubishi qua groeipercentage in de Europese verkoopstatistieken weliswaar bovenaan, maar dit merk ziet zijn marktaandeel nu weer dalen waardoor de jaarbokaal naar de fabrikant van de Juke, Qashqai en de Leaf moet gaan. De zege van Nissan is opvallend omdat de verkopen van de andere Japanse merken in Europa dit jaar flink onder druk staan. Wat is het geheim van de autofabrikant uit Tokio? Ik denk dat Nissan gewoon meer risico durft te nemen en daardoor de minst Japanse producent van allemaal is. Soms gokt Nissan verkeerd, zoals met de Cube maar de lef om de Almera een onconventionele opvolger te geven in de vorm van de Qashqai werd dubbel en dwars beloond.

Inmiddels hebben de Japanners de tweede homerun geslagen in het crossover-segment met de Juke. Terwijl andere autofabrikanten nog druk bezig zijn met de ontwikkeling van een dergelijk autotype, heeft Nissan hem al lang en breed rond rijden. Mooi is de Juke wellicht niet en ook het ruimteaanbod valt tegen, maar het model is onderscheidend en in tegenstelling tot andere compacte auto’s met een hoge zitpositie totaal niet tuttig.

Een totaal ander marktsegment bediend Nissan met de Micra. Voor de Nederlandse consument is dit model te banaal vormgegeven maar elders in Europa weet deze Japanner vlot klanten te trekken. En waarom ook niet? Hij is goedkoper dan een vergelijkbaar gemotoriseerde Toyota Yaris, Suzuki Swift of Mazda2. Nissan heeft zo zijn eigen, maar veel zuinigere ‘Dacia’ in huis en dat is een slimme zet nu steeds meer Europese consumenten hun broekriem moeten aanhalen.

De loftrompet moet ook worden gestoken voor de Leaf. Niet omdat hij uitgeroepen werd tot ‘Auto van het Jaar’ maar omdat ik de verkopen ervan niet vind tegenvallen. Okay, het is afzettechnisch geen hoogvlieger maar als je bedenkt dat hij in slechts in één carrosserievariant leverbaar is en anderhalf zoveel kost dan een Fiat Bravo, dan verkoopt de Nissan in vergelijking met deze Italiaan lang niet slecht. Over Fiat gesproken: dit merk komt in 2013 met een crossover als opvolger voor de Bravo. Inderdaad: een directe concurrent voor de Qashqai. Imitatie is het beste compliment dat Nissan kan krijgen.          

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Totalt Deinum: Nissan heeft lef - Automobielmanagement.nl

Totalt Deinum: Nissan heeft lef

Sinterklaas is in het land, de plannen voor Kerst worden gemaakt en het is alweer bijna 2012.

We mogen dus voor dit jaar al wel de balans opmaken. Wie was in 2011 de grote verliezer en wie de grootste winnaar? In deze column beperk ik mij tot de winnaar: Nissan. Na negen maanden stond Mitsubishi qua groeipercentage in de Europese verkoopstatistieken weliswaar bovenaan, maar dit merk ziet zijn marktaandeel nu weer dalen waardoor de jaarbokaal naar de fabrikant van de Juke, Qashqai en de Leaf moet gaan. De zege van Nissan is opvallend omdat de verkopen van de andere Japanse merken in Europa dit jaar flink onder druk staan. Wat is het geheim van de autofabrikant uit Tokio? Ik denk dat Nissan gewoon meer risico durft te nemen en daardoor de minst Japanse producent van allemaal is. Soms gokt Nissan verkeerd, zoals met de Cube maar de lef om de Almera een onconventionele opvolger te geven in de vorm van de Qashqai werd dubbel en dwars beloond.

Inmiddels hebben de Japanners de tweede homerun geslagen in het crossover-segment met de Juke. Terwijl andere autofabrikanten nog druk bezig zijn met de ontwikkeling van een dergelijk autotype, heeft Nissan hem al lang en breed rond rijden. Mooi is de Juke wellicht niet en ook het ruimteaanbod valt tegen, maar het model is onderscheidend en in tegenstelling tot andere compacte auto’s met een hoge zitpositie totaal niet tuttig.

Een totaal ander marktsegment bediend Nissan met de Micra. Voor de Nederlandse consument is dit model te banaal vormgegeven maar elders in Europa weet deze Japanner vlot klanten te trekken. En waarom ook niet? Hij is goedkoper dan een vergelijkbaar gemotoriseerde Toyota Yaris, Suzuki Swift of Mazda2. Nissan heeft zo zijn eigen, maar veel zuinigere ‘Dacia’ in huis en dat is een slimme zet nu steeds meer Europese consumenten hun broekriem moeten aanhalen.

De loftrompet moet ook worden gestoken voor de Leaf. Niet omdat hij uitgeroepen werd tot ‘Auto van het Jaar’ maar omdat ik de verkopen ervan niet vind tegenvallen. Okay, het is afzettechnisch geen hoogvlieger maar als je bedenkt dat hij in slechts in één carrosserievariant leverbaar is en anderhalf zoveel kost dan een Fiat Bravo, dan verkoopt de Nissan in vergelijking met deze Italiaan lang niet slecht. Over Fiat gesproken: dit merk komt in 2013 met een crossover als opvolger voor de Bravo. Inderdaad: een directe concurrent voor de Qashqai. Imitatie is het beste compliment dat Nissan kan krijgen.          

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding