Daimler verliezer 2011

In mijn vorige column stak ik de loftrompet over Nissan, het snelst groeiende automerk op de …

… Europese markt. Maar nu even de grootste verliezer van het jaar. Nee, dat is niet het stuiptrekkende Saab of het aftakelende Daihatsu. Het is Daimler.

Dat behoeft natuurlijk enige toelichting. Immers, de fabrikant van Mercedes is winstgevend en dat kan niet iedereen zeggen. Bovendien kon het Europese marktaandeel dit jaar worden vergroot. Maar nadere bestudering van de cijfers laat zien dat de progressie minimaal is (van 4,2 naar 4,3 procent) en dat Mercedes-Benz daarmee de aansluiting bij zijn belangrijkste concurrenten Audi (van 4,5 naar 5,0 procent) en BMW (van 4,3 naar 4,7 procent) dreigt te verliezen. In Nederland, één van de meest concurrerende markten van Europa, is het beeld niet anders. Ook hier lopen de rivalen uit Ingolstadt en München uit.

Ook bij ons doet Audi het net beter dan BMW, maar die laatste heeft ter compensatie veel plezier van zijn dochter Mini. Dat kan Daimler niet zeggen. Dochter Smart was vanaf de geboorte een zorgenkind en dat is na dertien jaar niet anders. Het marktaandeel zit op slot en het is de vraag of daar verandering in komt als straks de Smart-versie van de Renault Twingo aan het gamma wordt toegevoegd. Met het echec van de originele Forfour vers in het geheugen, houd ik mijn hart vast.

En dan is er die andere dochter van Daimler waarop nu zelfs actieve euthanasie zal worden gepleegd: Maybach. Theoretisch is het een prachtig label maar in Stuttgart blijkt men niet in staat dit merk een grandioze comeback te laten maken. Dat de 57/62 hiervoor een maatje te groot is, okay, maar waarom niet geïnvesteerd in een ’52’ als concurrent voor de Bentley Flying Spur en Rolls-Royce Ghost? En hoe goed een S-klasse ook is, aan Mercedes-Benz zal (bij de vierdeurs modellen althans) altijd een dieselgeur hangen. Die krijg je niet weg door er een opgerekte ‘S 600 Lang’ van te maken zoals men voortaan van plan is.

Het runnen van een automerk is als een dobbelspel en om te winnen moet je heel vaak een zes gooien. Audi en BMW/Mini doen dat regelmatig, maar je kan niet anders dan constateren dat Daimler een veel minder gelukkige worp heeft. Als de kansen niet keren, dan zal de maker van Mercedes-Benz het premiumspel definitief verliezen. 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Daimler verliezer 2011 - Automobielmanagement.nl

Daimler verliezer 2011

In mijn vorige column stak ik de loftrompet over Nissan, het snelst groeiende automerk op de …

… Europese markt. Maar nu even de grootste verliezer van het jaar. Nee, dat is niet het stuiptrekkende Saab of het aftakelende Daihatsu. Het is Daimler.

Dat behoeft natuurlijk enige toelichting. Immers, de fabrikant van Mercedes is winstgevend en dat kan niet iedereen zeggen. Bovendien kon het Europese marktaandeel dit jaar worden vergroot. Maar nadere bestudering van de cijfers laat zien dat de progressie minimaal is (van 4,2 naar 4,3 procent) en dat Mercedes-Benz daarmee de aansluiting bij zijn belangrijkste concurrenten Audi (van 4,5 naar 5,0 procent) en BMW (van 4,3 naar 4,7 procent) dreigt te verliezen. In Nederland, één van de meest concurrerende markten van Europa, is het beeld niet anders. Ook hier lopen de rivalen uit Ingolstadt en München uit.

Ook bij ons doet Audi het net beter dan BMW, maar die laatste heeft ter compensatie veel plezier van zijn dochter Mini. Dat kan Daimler niet zeggen. Dochter Smart was vanaf de geboorte een zorgenkind en dat is na dertien jaar niet anders. Het marktaandeel zit op slot en het is de vraag of daar verandering in komt als straks de Smart-versie van de Renault Twingo aan het gamma wordt toegevoegd. Met het echec van de originele Forfour vers in het geheugen, houd ik mijn hart vast.

En dan is er die andere dochter van Daimler waarop nu zelfs actieve euthanasie zal worden gepleegd: Maybach. Theoretisch is het een prachtig label maar in Stuttgart blijkt men niet in staat dit merk een grandioze comeback te laten maken. Dat de 57/62 hiervoor een maatje te groot is, okay, maar waarom niet geïnvesteerd in een ’52’ als concurrent voor de Bentley Flying Spur en Rolls-Royce Ghost? En hoe goed een S-klasse ook is, aan Mercedes-Benz zal (bij de vierdeurs modellen althans) altijd een dieselgeur hangen. Die krijg je niet weg door er een opgerekte ‘S 600 Lang’ van te maken zoals men voortaan van plan is.

Het runnen van een automerk is als een dobbelspel en om te winnen moet je heel vaak een zes gooien. Audi en BMW/Mini doen dat regelmatig, maar je kan niet anders dan constateren dat Daimler een veel minder gelukkige worp heeft. Als de kansen niet keren, dan zal de maker van Mercedes-Benz het premiumspel definitief verliezen. 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding