Toralt Deinum: Chevrolet of Opel?

Wat zouden de goede voornemens zijn van de Europese GM-dealers? In hun plaats zou ik …

Toralt Deinum - buitenlandse zaken - automobiel management

… meer werk maken van Chevrolet want de dagen van Opel lijken geteld. Europa moet zich opmaken voor een economische winter en alleen bedrijven met gezonde weerstand zullen overleven. Opel, dat dit jaar waarschijnlijk voor het vijfde jaar op rij rode cijfers zal schrijven, voldoet niet aan dit criterium. Dat ligt niet aan de modellen (die zijn heel behoorlijk en ook de bouwkwaliteit deugt weer) maar aan het restrictieve beleid van moeder GM die vindt dat Opel een regionaal merk moet blijven en niet grootschalig mag exporteren. Zou er nog genoeg te halen zijn in Europa, was dat geen ramp. Maar deskundigen schatten de overcapaciteit in Europa op tien tot vijftien procent, misschien zelfs twintig. Opel houdt een infrastructuur staande om 1,6 miljoen auto’s per jaar te produceren terwijl er maar vraag is naar 1,2 miljoen stuks.

 

Als je door je moeder met één arm op de rug vastgebonden de strijd wordt ingejaagd, kan je er net zo goed direct mee kappen. Vroeg of laat zal GM-topman Dan Akerson moeten buigen voor de kritiek dat Opel het autoconcern meer lasten dan lusten oplevert. Analisten stellen dat hoe eerder GM zich van zijn structureel verlieslijdende dochter ontdoet, des te beter dat is. Het is aantrekkelijker winst te maken met maar drie procent marktaandeel voor Chevrolet dan blijvend de acht procent van Opel te subsidiëren.

 

Het is verbijsterend te zien hoe snel het tij voor Opel is gekeerd. In 2009 werd er nog om het merk gevochten en Magna had Opel maar wat graag overgenomen. Maar GM bedacht zich op het laatste moment want met Chevrolet konden de Amerikanen toen nog geen breed gamma bieden. Bovendien diende het gamma van Buick ververst te worden met het repertoire van Opel en, last but not least, de euro vertoonde nog geen barsten. Maar nu liggen de kaarten anders.

 

Niet alleen de concurrentie zal opgelucht ademhalen als dit automerk zijn poorten sluit, ook de aandeelhouders van GM zullen blij zijn. En de dealers? Die kunnen de schade beperkt houden door in 2012 veel meer werk te maken van Chevrolet.

Toralt Deinum: Chevrolet of Opel? - Automobielmanagement.nl

Toralt Deinum: Chevrolet of Opel?

Wat zouden de goede voornemens zijn van de Europese GM-dealers? In hun plaats zou ik …

Toralt Deinum - buitenlandse zaken - automobiel management

… meer werk maken van Chevrolet want de dagen van Opel lijken geteld. Europa moet zich opmaken voor een economische winter en alleen bedrijven met gezonde weerstand zullen overleven. Opel, dat dit jaar waarschijnlijk voor het vijfde jaar op rij rode cijfers zal schrijven, voldoet niet aan dit criterium. Dat ligt niet aan de modellen (die zijn heel behoorlijk en ook de bouwkwaliteit deugt weer) maar aan het restrictieve beleid van moeder GM die vindt dat Opel een regionaal merk moet blijven en niet grootschalig mag exporteren. Zou er nog genoeg te halen zijn in Europa, was dat geen ramp. Maar deskundigen schatten de overcapaciteit in Europa op tien tot vijftien procent, misschien zelfs twintig. Opel houdt een infrastructuur staande om 1,6 miljoen auto’s per jaar te produceren terwijl er maar vraag is naar 1,2 miljoen stuks.

 

Als je door je moeder met één arm op de rug vastgebonden de strijd wordt ingejaagd, kan je er net zo goed direct mee kappen. Vroeg of laat zal GM-topman Dan Akerson moeten buigen voor de kritiek dat Opel het autoconcern meer lasten dan lusten oplevert. Analisten stellen dat hoe eerder GM zich van zijn structureel verlieslijdende dochter ontdoet, des te beter dat is. Het is aantrekkelijker winst te maken met maar drie procent marktaandeel voor Chevrolet dan blijvend de acht procent van Opel te subsidiëren.

 

Het is verbijsterend te zien hoe snel het tij voor Opel is gekeerd. In 2009 werd er nog om het merk gevochten en Magna had Opel maar wat graag overgenomen. Maar GM bedacht zich op het laatste moment want met Chevrolet konden de Amerikanen toen nog geen breed gamma bieden. Bovendien diende het gamma van Buick ververst te worden met het repertoire van Opel en, last but not least, de euro vertoonde nog geen barsten. Maar nu liggen de kaarten anders.

 

Niet alleen de concurrentie zal opgelucht ademhalen als dit automerk zijn poorten sluit, ook de aandeelhouders van GM zullen blij zijn. En de dealers? Die kunnen de schade beperkt houden door in 2012 veel meer werk te maken van Chevrolet.