Gladiool tussen rozen

Hebt u ook zo gehuild toen Mercedes de stekker uit Maybach trok? Nee dus. Ik heb nooit …

… begrepen waarom Mercedes met dat merk het super-de-luxe segment in wilde. Toen Maybach uit de as herrees was het dik zestig geleden dat het z’n laatste auto produceerde.

Geen hond die de naam iets zei, dat in tegenstelling tot Rolls-Royce en Bentley met allebei een rijke (en mooie) historie. Compenseerde Maybach dat door van zijn auto’s objecten van uitzonderlijke schoonheid te maken? Nee. Ondanks de beschikbaarheid van voldoende plaatwerk om iets heel moois af te scheiden, is een Maybach een anoniem slagschip, een moerbloem naast een Phantom of een Arnage, een gladiool tussen rozen. Geeft een Maybach dan een unieke rijervaring? Ook niet, hij rijdt niet of nauwelijks anders dan een S-klasse, dus daar hoef je het ook niet voor te doen. Dus is het al met al brood- en broodmager wat Maybach te bieden heeft. De exclusiviteit is alleen gebaseerd op een torenhoge prijs van een half tot een heel miljoen. Geen wonder dat Maybach in de zeven magere jaren die het merk bestaat slechts drieduizend auto’s heeft verkocht. Dat doet Rolls-Royce zo’n beetje in één jaar.

Het verliesgevende merk moet Mercedes fortuinen gekost hebben. Tot in 2013 blijft Mercedes overigens dapper Maybachs bouwen, als er tenminste mensen opgespoord kunnen worden die er eentje willen. Daarna wordt het vaandel overgenomen door de S-klasse, die in veel meer gradaties van luxe te koop zal zijn. Het verdwijnen van Maybach is een zware slag voor Amerikaanse hiphoppers en andere liefhebbers van pseudo-prestige en blingbling. Beyoncé heeft haar Maybach al van de hand gedaan en een Mercedes Sprinter gekocht die ze, naar verluidt, voor een miljoen dollar heeft laten opleuken. Ze heeft er zelfs een badkamer met douche en toilet in laten timmeren. En er is WiFi aan boord en tv, zodat haar buddy Jay-Z  onderweg naar het basketball van de New York Nets kan kijken. Een Sprinter voor een miljoen, terwijl die veel meer luxe aan boord heeft dan een Maybach 62 S Landaulette, waarvoor 1,4 miljoen afgetikt moet worden.

Tip: vermijd de Maybach als belegging. Ik vond er een op eBay voor negentigduizend dollar, acht jaar oud met dertigduizend kilometer op de klok. Van de eerste eigenaar.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Gladiool tussen rozen - Automobielmanagement.nl

Gladiool tussen rozen

Hebt u ook zo gehuild toen Mercedes de stekker uit Maybach trok? Nee dus. Ik heb nooit …

… begrepen waarom Mercedes met dat merk het super-de-luxe segment in wilde. Toen Maybach uit de as herrees was het dik zestig geleden dat het z’n laatste auto produceerde.

Geen hond die de naam iets zei, dat in tegenstelling tot Rolls-Royce en Bentley met allebei een rijke (en mooie) historie. Compenseerde Maybach dat door van zijn auto’s objecten van uitzonderlijke schoonheid te maken? Nee. Ondanks de beschikbaarheid van voldoende plaatwerk om iets heel moois af te scheiden, is een Maybach een anoniem slagschip, een moerbloem naast een Phantom of een Arnage, een gladiool tussen rozen. Geeft een Maybach dan een unieke rijervaring? Ook niet, hij rijdt niet of nauwelijks anders dan een S-klasse, dus daar hoef je het ook niet voor te doen. Dus is het al met al brood- en broodmager wat Maybach te bieden heeft. De exclusiviteit is alleen gebaseerd op een torenhoge prijs van een half tot een heel miljoen. Geen wonder dat Maybach in de zeven magere jaren die het merk bestaat slechts drieduizend auto’s heeft verkocht. Dat doet Rolls-Royce zo’n beetje in één jaar.

Het verliesgevende merk moet Mercedes fortuinen gekost hebben. Tot in 2013 blijft Mercedes overigens dapper Maybachs bouwen, als er tenminste mensen opgespoord kunnen worden die er eentje willen. Daarna wordt het vaandel overgenomen door de S-klasse, die in veel meer gradaties van luxe te koop zal zijn. Het verdwijnen van Maybach is een zware slag voor Amerikaanse hiphoppers en andere liefhebbers van pseudo-prestige en blingbling. Beyoncé heeft haar Maybach al van de hand gedaan en een Mercedes Sprinter gekocht die ze, naar verluidt, voor een miljoen dollar heeft laten opleuken. Ze heeft er zelfs een badkamer met douche en toilet in laten timmeren. En er is WiFi aan boord en tv, zodat haar buddy Jay-Z  onderweg naar het basketball van de New York Nets kan kijken. Een Sprinter voor een miljoen, terwijl die veel meer luxe aan boord heeft dan een Maybach 62 S Landaulette, waarvoor 1,4 miljoen afgetikt moet worden.

Tip: vermijd de Maybach als belegging. Ik vond er een op eBay voor negentigduizend dollar, acht jaar oud met dertigduizend kilometer op de klok. Van de eerste eigenaar.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding