Elektrische Saab

Waar Born nog steeds tussen hoop en vrees leeft, ging op de valreep de vlag toch nog in top in Trolhätten.

Peter Brouwer

Tijdens een volledig in het Zweeds gehouden persconferentie bleek een Chinees-Japans investeringsbedrijf het Zweedse merk alsnog te hebben gekocht. Onder de noemer National Electric Vehicle Sweden (NEVS) gaat de productie binnenkort weer van start. En er waren zowaar geen protesten van GM want er was geen interesse van het ongewone koppel voor de techniek van de 9-5. Nee, Saab gaat namelijk volledig op de elektrische tour. Vol vertrouwen meldde de Zweeds/Chinese directeur Kai Johan Jiang dat de machines weer gaan draaien. Jiang heeft ook de Zweedse nationaliteit en hij zwaait de scepter bij de Chinese State Power Group, dat op zijn beurt weer een biobrandstoffabriek in Zweden heeft, namelijk NBA Sweden.

Dat de Chinezen vol inzetten op elektrisch staat inmiddels buiten kijf. Het consortium verwacht dat in China in 2015 een miljoen elektrische auto’s op de markt komen en daar moet Saab aan bijdragen. Het grootste deel van de geplande productie gaat dus ook naar China. De Chinezen hebben zichzelf in de grote steden in no time een vervuilingsprobleem op de hals gehaald waar je u tegen zegt en doen alle mogelijke (financiële) moeite om bepaalde gebieden leefbaar te houden. De inzet van emissieloze auto’s is hierin een belangrijke schakel en de Chinese accu-industrie speelt er een belangrijke rol in.

Een paar jaar geleden werd nog met trompetgeschal verkondigd dat de actieradius minstens verdubbeld was maar de praktijk bleek helaas anders. Ook de Chinese accu-industrie maakt dezelfde kleine stapjes voorwaarts als alle andere wereldspelers. Maar duidelijk is wel dat met Saab een elektrisch statement wordt gemaakt. Ik durf te stellen dat het (niet bekend gemaakte) aankoopbedrag van Saab in het niet zal vallen bij de marketing- en reclamekosten die eraan staan te komen om een elektrische Saab aan de man te brengen. Elektrisch rijden heeft te maken met ervaring, mensen die eenmaal in een elektrische auto hebben gereden, blijken vaak om.

De volgende stap is de zogenaamde geringe actieradius. Iets dat in veel, héél veel gevallen door de dagelijkse praktijk wordt achterhaald. Veruit de meeste autorijders halen in de verste verte niet de maximale actieradius die de huidige elektrische auto’s bieden. Er is tijd en geld nodig om de gemiddelde automobilist daarvan te overtuigen.

Op 20 juni organiseerden wij het congres Driving Business Goes Electric. De presentaties daarvan kunt u downloaden.  

Elektrische Saab - Automobielmanagement.nl

Elektrische Saab

Waar Born nog steeds tussen hoop en vrees leeft, ging op de valreep de vlag toch nog in top in Trolhätten.

Peter Brouwer

Tijdens een volledig in het Zweeds gehouden persconferentie bleek een Chinees-Japans investeringsbedrijf het Zweedse merk alsnog te hebben gekocht. Onder de noemer National Electric Vehicle Sweden (NEVS) gaat de productie binnenkort weer van start. En er waren zowaar geen protesten van GM want er was geen interesse van het ongewone koppel voor de techniek van de 9-5. Nee, Saab gaat namelijk volledig op de elektrische tour. Vol vertrouwen meldde de Zweeds/Chinese directeur Kai Johan Jiang dat de machines weer gaan draaien. Jiang heeft ook de Zweedse nationaliteit en hij zwaait de scepter bij de Chinese State Power Group, dat op zijn beurt weer een biobrandstoffabriek in Zweden heeft, namelijk NBA Sweden.

Dat de Chinezen vol inzetten op elektrisch staat inmiddels buiten kijf. Het consortium verwacht dat in China in 2015 een miljoen elektrische auto’s op de markt komen en daar moet Saab aan bijdragen. Het grootste deel van de geplande productie gaat dus ook naar China. De Chinezen hebben zichzelf in de grote steden in no time een vervuilingsprobleem op de hals gehaald waar je u tegen zegt en doen alle mogelijke (financiële) moeite om bepaalde gebieden leefbaar te houden. De inzet van emissieloze auto’s is hierin een belangrijke schakel en de Chinese accu-industrie speelt er een belangrijke rol in.

Een paar jaar geleden werd nog met trompetgeschal verkondigd dat de actieradius minstens verdubbeld was maar de praktijk bleek helaas anders. Ook de Chinese accu-industrie maakt dezelfde kleine stapjes voorwaarts als alle andere wereldspelers. Maar duidelijk is wel dat met Saab een elektrisch statement wordt gemaakt. Ik durf te stellen dat het (niet bekend gemaakte) aankoopbedrag van Saab in het niet zal vallen bij de marketing- en reclamekosten die eraan staan te komen om een elektrische Saab aan de man te brengen. Elektrisch rijden heeft te maken met ervaring, mensen die eenmaal in een elektrische auto hebben gereden, blijken vaak om.

De volgende stap is de zogenaamde geringe actieradius. Iets dat in veel, héél veel gevallen door de dagelijkse praktijk wordt achterhaald. Veruit de meeste autorijders halen in de verste verte niet de maximale actieradius die de huidige elektrische auto’s bieden. Er is tijd en geld nodig om de gemiddelde automobilist daarvan te overtuigen.

Op 20 juni organiseerden wij het congres Driving Business Goes Electric. De presentaties daarvan kunt u downloaden.