Het heeft tien jaar standgehouden waarin er twintig miljoen euro in is geïnvesteerd, zo schijnt. Als stuurman aan wal vond ik het een aardige poging tot een experience center, maar ook niet meer dan dat. Er stonden nieuwe modellen in allerlei variaties, veel pepermolens, scooters en fietsen en een paar klassiekers, genoeg om duidelijk te maken wat Peugeot op het cv heeft staan. Maar nam het Experience Center je mee in de wervelende wereld van de Franse auto-industrie zoals die vorm wordt gegeven door Peugeot? Neen, qua sfeer was het meer In Excelsis Leo dan Viva La France. Waarom was er geen eersteklas Frans restaurant? Een sublieme eetgelegenheid die je al in Parijse sferen brengt als je langs de rijen Peugeots de garderobe opzoekt? Waarom geen restauratiebedrijf waarin je de specialisten echt aan het werk kon zien of het assortiment kon bewonderen? Welke 504 Cabriolet gaat het worden? Waarom geen dependance van De Gouden Ton met Franse wijnen? Waarom geen podium a la Bimhuis waar af en toe Franse artiesten optraden? Een voorbeeld hoe levendig en interessant zo’n Experience Center kan zijn, zijn de vestigingen van Meilenwerke in Duitsland. Dat zijn klassiekercentra die zijn ondergebracht in oude panden, zoals treinremises (Düsseldorf) en luchthaventerminals (Stuttgart). Ze zijn stuk voor stuk sfeervol en je treft er een keur aan bedrijfjes aan: restaurateurs, barretjes, wijnhandelaren, kledingwinkeltjes met autogerelateerde  merchandise, eetgelegenheden en natuurlijk heel veel auto’s. Het slimme is dat je in de vestigingen van Meilenwerk je klassieker kunt stallen in een glazen box te staan zodat iedereen hem kan zien. Het kan heel leuk zijn langs deze rijen van autoterraria te lopen.

Het Experience Center van Peugeot had een pilotfunctie voor Europa, heb ik begrepen. De conclusie moet nu zijn dat dergelijke centra niet levensvatbaar zijn, maar dat betwijfel ik. Het idee is gewoon niet voldoende goed uitgevoerd geweest. Zal Peugeot zich ooit opnieuw aan zo’n experiment wagen? Misschien, maar dan zal de leeuw eerst betere zaken moeten doen.

Mocht dat lukken, dan ligt het voor de hand welke tekst er op de gevel moet: luctor et emergo.