…  gezamenlijk geproduceerde V6 benzinemotor uit de jaren zeventig en tachtig die gebruikt werd in modellen als de 604, 30 TS en 264.

Dat waren geen van alle dynamische hoogtepunten maar de no-nonsense zescilinder deed wat van hem gevraagd werd, iets wat bijvoorbeeld van de krachtbron van segmentgenoot Lancia Gamma lang niet altijd kon worden gezegd. Vanuit deze optiek kan de PRV motor als één van de succesvollere samenwerkingsprojecten uit de auto-industrie geschiedenis worden beschouwd. Sterker nog: ik pleit voor een revival ervan.

Mijn pleidooi heeft de huidige problemen bij PSA Peugeot Citroën als vertrekpunt. Eerlijk gezegd, verwacht ik niet bijster veel van de op kostenbesparing gerichte samenwerking met General Motors. Ik denk dat de Franse regering nooit zal accepteren dat PSA moet gaan dansen naar de pijpen van het veel machtigere, Amerikaanse GM. Ik verwacht een herhaling van het Italiaanse scenario, waar een overname van Alfa Romeo door Ford werd geblokkeerd en het merk in de schoot van Fiat werd geworpen. Vertaald naar de Franse situatie betekent dit dat de Franse president François Hollande bij PSA zal aandringen op opblazen van de samenwerking met General Motors. Als alternatief zal er veel geld plus een overheidsparticipatie in het aandelenkapitaal worden geboden. Daarmee wordt de weg vrijgemaakt voor krachtenbundeling met Renault, dat nu al deels Frans staatseigendom is. Kwestie van tijd.

Wat ook niet lang zal duren, is de zoektocht van Volvo naar een nieuwe partner. Het Zweedse merk draait nu goed, maar is zich ervan bewust dat zij voor de C30/V40 niet eeuwig op Ford-techniek kan teren. Eigenaar Geely heeft technologisch niks toe te voegen en Volvo zal echt zijn eigen boontjes moeten doppen en dat is moeilijk in de concurrentiestrijd met Audi/Volkswagen. Met name deze Duitse automacht wordt in Frankrijk met argusogen bekeken. PSA en Renault zijn individueel niet sterk genoeg om de Duitsers van repliek te dienen. Maar gecombineerd, met Volvo als Zweedse kroon op hun samenwerking, kunnen zij rekenen op ruim 22 procent marktaandeel op de Europese thuismarkt. Dat is slechts verwaarloosbaar minder dan Volkswagen heeft (24 procent).

Onthoud de afkorting PRV. Die gaan we terugzien.