De laatste heeft zich verslikt in een wel heel ambitieus modellenoffensief en raakte te veel gefixeerd op de toekomst, terwijl het geld in het ‘hier en nu’ moet worden verdiend. En dat is lastig als de gedateerde Elise-formule is uitgewerkt en de Evora te braaf is als ondeugend alternatief voor de Porsche Cayman. Aston Martin leeft daarentegen te veel in het verleden. Okay, er worden regelmatig nieuwe sportwagens gepresenteerd maar die zijn eigenlijk technisch net zo voorspelbaar (en slaapverwekkend) als het design van Audi. Je kan er de schoorsteen misschien mee rokende houden, maar een kwantumsprong voorwaarts (in verkopen én revenuen) levert het niet op. En dat maakt aandeelhouders ongeduldig. Lotus en Aston Martin zijn aangeschoten wild, en aantrekkelijke prooien. Misschien niet vanwege hun huidige modelrepertoire maar omdat hun merkimago haast magische proporties heeft. Wat Porsche kan, kunnen deze Britse labels namelijk ook: penetratie in marktsegmenten die nog niet lang geleden tot een ‘verboden’ wereld behoorden (suv, sedan, diesel).

Maserati heeft het Porsche-succes inmiddels goed begrepen en zal zijn drietand de komende jaren ook op beter betaalbare sportsedan en op een cross-over plakken. Is dat heiligschennis? Nou, vanuit de wetenschap dat geen enkel merk in een ivoren toren leeft, valt dat mee. Maserati heeft als enige taak exclusiever te blijven dan bijvoorbeeld Alfa Romeo of Porsche. En als deze fabrikanten de prijsladder afdalen met de Mito en de Macan, kan Maserati dat ook ongestraft doen. Wat is er mooier om straks voor 90 mille een Aston Martin te kunnen rijden? De GT 86 is misschien wel de leukste betaalbare sportwagen van dit moment, maar zou de verleiding niet veel groter zijn geweest als er een Lotus-embleem op zat in plaats van dat van Toyota?

Verwatering van merkimago is onvermijdelijk, maar wat is je voorland als je je hier tegen blijft verzetten? Dan eindig je zoals het inmiddels ter ziele Bristol. Met de financiële en technologische slagkracht van een grote speler op de automarkt kunnen rotte appels weer parels worden.