In een krimpende markt wist het mondiale volumemerk van General Motors meer auto’s te verkopen; een knappe prestatie. Maar van het modellenoffensief (nieuwe Spark/Aveo, extra carrosserievarianten voor de Cruze, Orlando) had ik meer verwacht. En sinds een paar maanden is het verkooptechnisch helemaal hommeles bij Chevrolet in Europa.

Ik denk daarom dat Chevrolet met zijn huidige positionering, namelijk half onder Opel, niet op de goede weg is. Niemand wordt gelukkig van deze rolverdeling. Opel kan zich op deze manier niet ontpoppen tot prijsvechter die in de strijd met alle andere volumespelers wel nodig is. Bovendien maaien Chevrolet modellen als de Trax en Captiva het gras voor de voeten van de zustertypes met bliksemlogo weg.

Los van kannibalisatieperikelen bij Opel vraag ik mij af of Chevrolet wel goed tot zijn recht komt als ‘goedkoop alternatief’. Anders dan Hyundai/Kia heeft men daar niet de productie-infrastructuur in Midden Europa of India voor. Dat betekent vechten met één arm op de rug gebonden. Van een thuismarkt in Europa is evenmin sprake en dat zet Chevrolet óók op achterstand, o.a. in de concurrentiestrijd met Dacia en Skoda.

Voor welk Chevrolet model zouden ze u ’s nachts wakker mogen maken? Dat is toch niet een Spark of Cruze? Chevrolet moet gewoon trots zijn op zijn Amerikaanse geschiedenis en niet proberen het hoofd boven water te houden met zwemvesten uit Korea. Het is veelzeggend dat de Volt al een paar maanden op rij het best verkochte model van Chevrolet in Nederland is. General Motors moet in de Europese concurrentiestrijd met Volkswagen en alle anderen zijn beste paard van stal halen. Dat is niet outsider Chevrolet, maar Opel. Dit merk kan alleen schitteren als Chevrolet bereid is om genoegen te nemen met een plek in de schaduw. Dus annuleer de Trax en kom met één opvolger voor de Captiva/Antara die het beste van twee werelden combineert. Is er dan geen toekomst meer voor Chevrolet in Europa? Jawel, maar het merk dient heldere keuzes maken: óf specialiseren in Amerikaanse delicatessen (Volt, Camaro), of een echt budgetmerk worden en je repertoire uit India of Brazilië halen. Anders raakt het merk verstrikt in ambities die het niet kan waarmaken.