Nee, de verbrandingsmotor gaat niet gradueel worden afgeserveerd zoals de elektrische kerk meent, hij gaat juist een mooie comeback beleven. Als we door de periode van stimuleringsgekte heen zijn, gaat langzaam maar zeker de rehabilitatie beginnen van de verbrandingsmotor, de ICE, een akelig koude aanduiding voor Internal Combustion Engine. De gereedschappen voor die terugkomst zullen worden aangereikt door BMW, waardoor de naam Bayerische Motoren Werke een beetje extra lading zal krijgen.
Ik zie het zo: BMW heeft voor de i3 en i8 een beresterke koolstofvezel constructie ontwikkeld die uitzonderlijk goedkoop en  in grote aantallen te produceren is. Daar zit de wereld al een tijdje op te wachten. De constructie, die een groot deel van de carrosserie van de i3 en i8 gaat vormen, is schoon van kop tot staart. Die auto’s rijden dus niet alleen schoon, maar ze worden ook schoon geproduceerd. De ovens waarin het materiaal gebakken wordt, zullen van groene energie worden duurzame bronnen als windmolens en watervallen. Het lijkt bijna een sprookje, zo mooi.
De actieradius van deze BMW’s zal waarschijnlijk ongekend groot zijn door het lage gewicht. En het rijden erin zal door het lage zwaartepunt tot grote vreugde leiden. Dus, dat goedkope koolstofvezelmateriaal gaat niet alleen de elektrische auto een duw geven, maar ook de benzinemotor. Vroeg of laat gaat iemand (BMW?) op het idee komen dat het materiaal zich ook uitstekend leent voor een ICE-auto. Die zal net zoals de i3 superlicht zijn, want de benzinemotor zal hetzelfde wegen als een accupakket en een of twee elektromotoren – of misschien wel minder. Die motor zal vanwege het lage wagengewicht heel klein kunnen zijn en ook superzuinig –  hij zou zo maar even weinig energie of minder kunnen gebruiken als een i3, die zijn accu’s door een niet-kerncentrale laat vullen.
Et voila, als dat de werkelijkheid wordt, zal de auto met klassieke verbrandingsmotor even schoon en zuinig zijn als een e-auto. Kunnen we gewoon onbekommerd kiezen wat we zelf het fijnste vinden. Met dank aan BMW.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding