Opel uit de schaduw

In de schaduw kan niks groeien. Dat geldt voor de tuin, maar zeker ook voor autoland. Bij onze oosterburen is het marktaandeel van Opel vorig jaar verder overwoekerd geraakt door Volkswagen.

Waren beide merken in de jaren tachtig nog aan elkaar gewaagd, in 2012 was de GM-dochter geen partij meer voor de autobouwer uit Wolfsburg: het marktaandeel was geslonken naar 6,9 procent versus 21,8 procent voor Volkswagen. Meer dan een factor drie verschil dus.

Hoe kan GM het tij keren? Het is verleidelijk in een dergelijke situatie de succesvolle marktleider te gaan imiteren maar dat is, denk ik, niet de sleutel tot succes. Hoe vlot een Astra of Insignia er ook uit ziet, het zijn niet de modellen om Volkswagen mee te bestrijden. Opel doet er verstandig aan om, nu zij veel aan kracht heeft verloren, een directe confrontatie met Wolfsburg uit de weg te gaan. En in plaats daarvan kansen gaat pakken die Volkswagen laat liggen.

Dat deze strategie werkt, blijkt uit het boven verwachting hoge aantal bestellingen voor de Adam en Mokka. Technisch zijn dit allesbehalve innovatieve modellen, maar voor beide geldt dat zij niet overschaduwd worden door een concurrerend model van Volkswagen. En dus kunnen zij bloeien. Met name de irrationele Adam heeft als absolute tegenpool van de nuchtere Up een hoge hitpotentie. Opel is dus op de goede weg, maar welke vervolgstappen moeten er gezet worden? Het nieuws dat de opvolgers van de Corsa, Meriva en Zafira een PSA-platform als basis krijgen, vind ik een te billijken oplossing. Immers, deze modellen opereren in dezelfde segmenten als waarin Volkswagen zijn kostenefficiënte mqb-platform gaat loslaten.

Anders liggen de kaarten bij het ontwikkelen van de opvolger van de Insignia. Hier gaat Opel niet samenwerken met Peugeot Citroën en dat biedt kansen. Rüsselsheim zou het roer voor het d-segment radicaal kunnen omgooien en de tegenpool van de Passat kunnen baseren op de prijswinnende Cadillac ATS. Het kost een paar centen extra maar dan heb je ook wat: een achterwielaangedreven sportsedan/wagon die geassocieerd zal worden met de tot de verbeelding sprekende BMW 3-serie. En bovenal een auto (die Commodore zou kunnen heten) waarop Volkswagen geen direct antwoord heeft. Wie klein is (en overschaduwd dreigt te worden), moet slim zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Opel uit de schaduw - Automobielmanagement.nl

Opel uit de schaduw

In de schaduw kan niks groeien. Dat geldt voor de tuin, maar zeker ook voor autoland. Bij onze oosterburen is het marktaandeel van Opel vorig jaar verder overwoekerd geraakt door Volkswagen.

Waren beide merken in de jaren tachtig nog aan elkaar gewaagd, in 2012 was de GM-dochter geen partij meer voor de autobouwer uit Wolfsburg: het marktaandeel was geslonken naar 6,9 procent versus 21,8 procent voor Volkswagen. Meer dan een factor drie verschil dus.

Hoe kan GM het tij keren? Het is verleidelijk in een dergelijke situatie de succesvolle marktleider te gaan imiteren maar dat is, denk ik, niet de sleutel tot succes. Hoe vlot een Astra of Insignia er ook uit ziet, het zijn niet de modellen om Volkswagen mee te bestrijden. Opel doet er verstandig aan om, nu zij veel aan kracht heeft verloren, een directe confrontatie met Wolfsburg uit de weg te gaan. En in plaats daarvan kansen gaat pakken die Volkswagen laat liggen.

Dat deze strategie werkt, blijkt uit het boven verwachting hoge aantal bestellingen voor de Adam en Mokka. Technisch zijn dit allesbehalve innovatieve modellen, maar voor beide geldt dat zij niet overschaduwd worden door een concurrerend model van Volkswagen. En dus kunnen zij bloeien. Met name de irrationele Adam heeft als absolute tegenpool van de nuchtere Up een hoge hitpotentie. Opel is dus op de goede weg, maar welke vervolgstappen moeten er gezet worden? Het nieuws dat de opvolgers van de Corsa, Meriva en Zafira een PSA-platform als basis krijgen, vind ik een te billijken oplossing. Immers, deze modellen opereren in dezelfde segmenten als waarin Volkswagen zijn kostenefficiënte mqb-platform gaat loslaten.

Anders liggen de kaarten bij het ontwikkelen van de opvolger van de Insignia. Hier gaat Opel niet samenwerken met Peugeot Citroën en dat biedt kansen. Rüsselsheim zou het roer voor het d-segment radicaal kunnen omgooien en de tegenpool van de Passat kunnen baseren op de prijswinnende Cadillac ATS. Het kost een paar centen extra maar dan heb je ook wat: een achterwielaangedreven sportsedan/wagon die geassocieerd zal worden met de tot de verbeelding sprekende BMW 3-serie. En bovenal een auto (die Commodore zou kunnen heten) waarop Volkswagen geen direct antwoord heeft. Wie klein is (en overschaduwd dreigt te worden), moet slim zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding