Maar wat wordt de toekomstige rol van Citroën? Dit merk voert momenteel een vrijwel identiek portfolio, dus waarom komen de auto’s met visgraatlogo niet in aanmerking voor een hogere positionering? Dat zou, zeker gegeven de succesvolle DS-lijn, voor de hand hebben gelegen. Varin wil alleen kwijt dat Citroën geen budgetlabel gaat worden. Maar wat dan wel?
Het antwoord kan worden gevonden op de automarkt van de toekomst: China. Daar gaat DS worden gepositioneerd als een apart merk, met eigen dealers en een unieke modellijn. Kortom, wat Audi voor Volkswagen is, dat gaat DS voor PSA worden. Met een uit twee letters bestaande merknaam is niks mis, want VW verkoopt er geen auto minder om. En AC is nog steeds een begrip in autoland. Het ligt voor de hand dat DS ook in Europa op termijn losgeweekt gaat worden van Citroën, net zoals Hyundai dat met z’n Genesis-lijn wil gaan doen. Citroën zal zo worden getransformeerd tot no-nonsense label zonder fratsen. Een alternatief voor Dacia en Skoda dus en geen interne concurrent voor Peugeot.
Opel moet zich een hoedje schrikken. In de samenwerkingsplannen met General Motors zal dit merk gezamenlijk optrekken met Citroën, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van een nieuwe C3 Picasso en Meriva. Dat klinkt leuk (want kostenbesparend), maar het zal u nu duidelijk zijn geworden dat Opel zijn premiumaspiraties hiermee definitief kan vergeten: het merk zal door zijn modellenafhankelijkheid van Citroën straks in dezelfde categorie thuis horen als Dacia en Skoda.
Maar GM heeft Chevrolet toch al als prijsmerk? Ja, maar u heeft eerder in AM kunnen lezen dat diens positionering in Europa niet werkt. De Amerikanen hebben emotioneel al afscheid genomen van Opel en als men van deze last verlost is (i.c. doorverkoop aan PSA voor een symbolisch bedrag van één euro) dan zal Chevrolet de oude plek van Opel kunnen gaan innemen. Geen enkel probleem, want met de nieuwe Trax doet zij dat al.