De man won er ongetwijfeld niet de prijs van de meest sympathieke ondernemer mee maar het item gaf wel aan dat schadeherstellers al geruime tijd onder vuur liggen. Zijn het niet de afnemende aantallen schades door preventieve veiligheidsmiddelen, dan is het wel de prijsdruk vanuit de verzekeraars. Dan laten we de voor- en nadelen van de gestuurde schadestroom maar even buiten de discussie. Resultaat: stevige overcapaciteit.

Deze komt niet onverwacht. Ook in het schadeherstelsegment waren de voorspellingen duidelijk, maar was er de hoop dat met een zachte sanering de problemen vanzelf zouden oplossen. Dus niet, zoals de historie al uitwees. Hoe dan wel, is de vraag die steeds vaker oprijst. Neemt iemand het voortouw? Hier ligt een belangrijke rol weggelegd voor brancheorganisatie Focwa. Namens de ongeveer vijftienhonderd leden behoort zij het baken te zijn, inclusief helicopterview om een toekomstscenario op te stellen. Geen scenario dat met een eindeloze reeks cursussen afvallers creëert, maar een realistische visie om op korte termijn mee te beginnen. Steeds harder klinken de geluiden dat de sector met zeshonderd vestigingen een gezond bestand heeft en daarmee klaar is  voor de toekomst. Aan de brancheorganisatie de taak hier duidelijkheid te scheppen. Uiteraard heeft dit ook de nodige gevolgen voor de organisatie zelf, maar het mag Focwa er niet van weerhouden het voortouw te nemen.

 

PS: Onlangs heb ik Richard Snijders geïnterviewd, de nieuwe Nederlandse directeur van Volvo Nederland. Hij is een echte kosmopoliet en bijna 25 jaar uit Nederland weggeweest. Een groot interview volgt later in de nieuwe Automobiel Management, dat dan in een volledig nieuwe jas is gestoken.