Net zoals in alle andere groepen is ook in de autobranche sprake van kliekvorming. Dat is niet erg want het is een natuurlijk proces: je zoekt soortgenoten aan wie jij je kan spiegelen. Eén zo’n kliek, zo’n subgroep, is die van de Duitse premiumautofabrikanten BMW, Mercedes en Audi. Die hebben alleen oog voor elkaar, ze hebben alle drie bovengemiddeld veel talent en ze laten met hun ijver alle andere soortgenoten achter zich. Op het eerste gezicht hoef je je over dit drietal dus geen zorgen te maken. Maar toch, gaan ze niet te ver in hun onderlinge worstelpartij wie zich de sterkste premiumspeler mag noemen? Goed presteren is belangrijk, maar je moet jezelf niet voorbij lopen.

En juist daar heb ik, als ik naar Audi, BMW en Mercedes kijk, zo mijn twijfels bij. Die facelift van de 5-serie, was die nu echt nodig? Of was de update ingegeven door de vrees dat men anders niet de grootste zou blijven? BMW lijkt zo’n angsthaas geworden te zijn dat men zelfs een zevenpersoons mpv aan het ontwikkelen is. En afgaande op de spionagefoto’s heeft die dezelfde carrosserieproporties als de Landwind CV9. Dat doet pijn.

Mercedes-Benz lijkt met de A/CLA/GLA-klasse een winnaar in handen te hebben, maar de schoonheid van dit trio zit alleen aan de buitenkant. Het design vergt zoveel compromissen, dat ik geef vergif durf in te nemen op de kwaliteit op de lange termijn. Gaat de compacte Mercedes-Benz net zo’n klapperkast worden als die flitsend ogende Duitse middenklasser uit de jaren tachtig, de E-Kadett van Opel?

Er zijn meer steeds signalen dat Audi met voorsprong de duurste Duitse premiumauto is om te onderhouden. De leaserijder zal het in eerste instantie worst wezen maar uiteindelijk wordt de rekening betaald op de occasionmarkt: als het eenmaal gaat rondzingen dat men zich vreselijk kan vertillen aan het onderhoud, dan is het snel gedaan met de scherpe leasetarieven.

Het is mooi om merken te zien groeien, maar het mag voor mij ook wel iets minder fanatiek. En laten ze ook oog hebben voor andere merken die zich buiten de eigen kliek bevinden. Want Jaguar, Lexus en Maserati doen hun werk ook uitstekend.  

   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding