Spaanse handel

Spanje krijgt het economisch behoorlijk voor de kiezen en het werkloosheidcijfer ligt er tientallen procenten hoger dan in Nederland.

peter brouwer - commentaar

Mijn jaarlijkse vakantieoord Blanes ontkomt ook niet aan de economische situatie waarin het land verkeert. Aan de stroom toeristen is het niet te zien – en aan de parade van nieuwe auto’s ook niet. Maar de gemeente kampt wel met steeds grotere tekorten. Niet alleen Blanes moet manieren vinden om het hoofd boven water te houden, heel de trotse provincie Catalonië heeft inmiddels bij de grote rivaal (de hoofdstad Madrid) moeten aankloppen om geldelijke steun. En ik kan u vertellen dat zoiets hard aankomt. Echt hard dus. Het woord ‘trots’ wordt in Catalonië met hoofdletters geschreven.

Blanes heeft nu betaald parkeren ingevoerd. In de hele badplaats was het parkeren tot vorig jaar altijd overal gratis. Dat klinkt ons Hollanders natuurlijk als muziek in de oren maar had wel tot gevolg dat een eenmaal geparkeerde auto niet meer van de plek kwam en soms weken stond te verstoffen onder de platanen of langs de kust stond te bakken in de zon. Inmiddels kost een parkeerdagkaart zes euro. Nou ja, niet de hele wereld, zou je zeggen. Zeker niet voor de gemiddelde Nederlander die wel aan andere bedragen is gewend. Maar de Spanjaard in Blanes denk er anders over. Die vindt het een onoverkomelijk hoog bedrag, een niet te tolereren aanslag op zijn toch al matig gevulde portemonnee.

Voorheen was de zoektocht naar een parkeerruimte een regelrechte beproeving maar dit jaar is er plaats te over, zelfs op de meest favoriete plekjes van het vakantiestadje.  De vraag waar al die auto’s dan toch zijn gebleven, drong zich al snel bij mij op. Na een tochtje richting Barcelona ontdekte ik net buiten de stad een paar heel grote parkeerplaatsen waar het wemelde van de Seats – ja, Spanjaarden zijn nog redelijk merkentrouw.  Voor de lokale bevolking heeft de gemeente daar autogetto’s gecreëerd, waar tegen gereduceerde tarieven kan worden geparkeerd. En op deze parkeerplaatsen is nu ook handel in tweedehands auto’s ontstaan. Voor veel Spanjaarden is de auto inmiddels een te grote luxe en de Seats gaan daarom tegen zeer aantrekkelijke prijzen van de hand.
De eerste Oost-Europeanen schijnen al te zijn gesignaleerd.

Spaanse handel - Automobielmanagement.nl

Spaanse handel

Spanje krijgt het economisch behoorlijk voor de kiezen en het werkloosheidcijfer ligt er tientallen procenten hoger dan in Nederland.

peter brouwer - commentaar

Mijn jaarlijkse vakantieoord Blanes ontkomt ook niet aan de economische situatie waarin het land verkeert. Aan de stroom toeristen is het niet te zien – en aan de parade van nieuwe auto’s ook niet. Maar de gemeente kampt wel met steeds grotere tekorten. Niet alleen Blanes moet manieren vinden om het hoofd boven water te houden, heel de trotse provincie Catalonië heeft inmiddels bij de grote rivaal (de hoofdstad Madrid) moeten aankloppen om geldelijke steun. En ik kan u vertellen dat zoiets hard aankomt. Echt hard dus. Het woord ‘trots’ wordt in Catalonië met hoofdletters geschreven.

Blanes heeft nu betaald parkeren ingevoerd. In de hele badplaats was het parkeren tot vorig jaar altijd overal gratis. Dat klinkt ons Hollanders natuurlijk als muziek in de oren maar had wel tot gevolg dat een eenmaal geparkeerde auto niet meer van de plek kwam en soms weken stond te verstoffen onder de platanen of langs de kust stond te bakken in de zon. Inmiddels kost een parkeerdagkaart zes euro. Nou ja, niet de hele wereld, zou je zeggen. Zeker niet voor de gemiddelde Nederlander die wel aan andere bedragen is gewend. Maar de Spanjaard in Blanes denk er anders over. Die vindt het een onoverkomelijk hoog bedrag, een niet te tolereren aanslag op zijn toch al matig gevulde portemonnee.

Voorheen was de zoektocht naar een parkeerruimte een regelrechte beproeving maar dit jaar is er plaats te over, zelfs op de meest favoriete plekjes van het vakantiestadje.  De vraag waar al die auto’s dan toch zijn gebleven, drong zich al snel bij mij op. Na een tochtje richting Barcelona ontdekte ik net buiten de stad een paar heel grote parkeerplaatsen waar het wemelde van de Seats – ja, Spanjaarden zijn nog redelijk merkentrouw.  Voor de lokale bevolking heeft de gemeente daar autogetto’s gecreëerd, waar tegen gereduceerde tarieven kan worden geparkeerd. En op deze parkeerplaatsen is nu ook handel in tweedehands auto’s ontstaan. Voor veel Spanjaarden is de auto inmiddels een te grote luxe en de Seats gaan daarom tegen zeer aantrekkelijke prijzen van de hand.
De eerste Oost-Europeanen schijnen al te zijn gesignaleerd.