Renault Fluence

Met de verkoop van elektrische auto’s wil het niet zo vlotten. Afgelopen periode gingen er weliswaar een recordaantal stekkerhybriden over de toonbank en ook de ‘range extender-types doen het goed, maar zonder verbrandingsmotor kan het emissieloze voertuig het wel schudden.

Toch heb je ook binnen het segment voor elektrische auto’s rangen en standen. Zo verkocht de Nissan Leaf in augustus 51 keer beter dan de Renault Fluence. Dat is niet zozeer een prestatie voor de Japanner (de Chevrolet Volt trok bijna tien keer zoveel kopers) maar omdat er slechts één klant zich voor de Franse winkeldochter meldde. De Fluence zadelt de consument op met een probleem dat in wasmiddelkringen ‘vlek op vlek’ wordt genoemd: niet alleen de beperkte actieradius van een accuauto zorgt voor kopzorgen, ook de onpraktische carrosserievorm (het betreft een sedan zonder neerklapbare achterbank) speelt de Renault parten. Voeg daarbij de wanstaltige carrosserieproporties van de Fluence en je kan verbaasd zijn dat er zich in augustus überhaupt nog één klant meldde.

Betekent dit dat de elektrische sedan kansloos is? Nee, niet perse. De fabrikant moet alleen wel (al dan niet in samenwerking met de leasewereld) beide vlekken verwijderen. En dat kan door de koper van een elektrische sedan als vlekoplosser een extra ruimhartige, tijdelijke omruilmogelijkheid voor een ander type auto te geven als hij op vakantie wil of naar Ikea gaat. De spuuglelijke Fluence zal daarmee niet begerenswaardig worden maar zeg nou zelf: wie wil er nou geen Mercedes-Benz CLA eDrive met slechts maar vier procent bijtelling?

Een dergelijke omruilregeling kan sowieso sterk marktverruimend werken voor sedans. Vierdeurs modellen zijn in het C-segment namelijk bezig met een comeback. De genoemde CLA is het meest spraakmakende voorbeeld maar vlak ook de nieuwe Audi A3 sedan niet uit. Beiden zijn primair voor Amerika en Azië ontwikkeld maar ze weten ook bij ons te verleiden. Stel dat de Chinese expansie van PSA doorzet en er voor Peugeot of het luxe DS-label van Citroën een compacte sedan ontwikkeld wordt, dan zal een dergelijk model ook bij ons op fans kunnen rekenen. Hetzelfde geldt voor de opvolger van de Chrysler 200: als die er gelikt uitziet, dan is er ook weer hoop voor Lancia. Ja, autofabrikanten kunnen bij ons weer gaan oogsten met compacte sedans. In combinatie met een gratis, tijdelijke omruilmogelijkheid voor een mpv of suv geldt voor wakkere importeurs: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Renault Fluence - Automobielmanagement.nl

Renault Fluence

Met de verkoop van elektrische auto’s wil het niet zo vlotten. Afgelopen periode gingen er weliswaar een recordaantal stekkerhybriden over de toonbank en ook de ‘range extender-types doen het goed, maar zonder verbrandingsmotor kan het emissieloze voertuig het wel schudden.

Toch heb je ook binnen het segment voor elektrische auto’s rangen en standen. Zo verkocht de Nissan Leaf in augustus 51 keer beter dan de Renault Fluence. Dat is niet zozeer een prestatie voor de Japanner (de Chevrolet Volt trok bijna tien keer zoveel kopers) maar omdat er slechts één klant zich voor de Franse winkeldochter meldde. De Fluence zadelt de consument op met een probleem dat in wasmiddelkringen ‘vlek op vlek’ wordt genoemd: niet alleen de beperkte actieradius van een accuauto zorgt voor kopzorgen, ook de onpraktische carrosserievorm (het betreft een sedan zonder neerklapbare achterbank) speelt de Renault parten. Voeg daarbij de wanstaltige carrosserieproporties van de Fluence en je kan verbaasd zijn dat er zich in augustus überhaupt nog één klant meldde.

Betekent dit dat de elektrische sedan kansloos is? Nee, niet perse. De fabrikant moet alleen wel (al dan niet in samenwerking met de leasewereld) beide vlekken verwijderen. En dat kan door de koper van een elektrische sedan als vlekoplosser een extra ruimhartige, tijdelijke omruilmogelijkheid voor een ander type auto te geven als hij op vakantie wil of naar Ikea gaat. De spuuglelijke Fluence zal daarmee niet begerenswaardig worden maar zeg nou zelf: wie wil er nou geen Mercedes-Benz CLA eDrive met slechts maar vier procent bijtelling?

Een dergelijke omruilregeling kan sowieso sterk marktverruimend werken voor sedans. Vierdeurs modellen zijn in het C-segment namelijk bezig met een comeback. De genoemde CLA is het meest spraakmakende voorbeeld maar vlak ook de nieuwe Audi A3 sedan niet uit. Beiden zijn primair voor Amerika en Azië ontwikkeld maar ze weten ook bij ons te verleiden. Stel dat de Chinese expansie van PSA doorzet en er voor Peugeot of het luxe DS-label van Citroën een compacte sedan ontwikkeld wordt, dan zal een dergelijk model ook bij ons op fans kunnen rekenen. Hetzelfde geldt voor de opvolger van de Chrysler 200: als die er gelikt uitziet, dan is er ook weer hoop voor Lancia. Ja, autofabrikanten kunnen bij ons weer gaan oogsten met compacte sedans. In combinatie met een gratis, tijdelijke omruilmogelijkheid voor een mpv of suv geldt voor wakkere importeurs: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding