Die modellen zijn inmiddels een commercieel succes en daarom smaakt de samenwerking naar meer: Mitsubishi gaat straks middenklassers van Renault onder eigen label verkopen. Het gaat daarbij onder andere over de opvolger van de Latitude, die op de Noord-Amerikaanse markt de Galant moet doen vergeten. Je zou dus kunnen denken dat Mitsubishi het meest profiteert van deze samenwerking maar in mijn ogen betekent de krachtenbundeling dat Renault aan het langste eind trekt: de Fransen kunnen eindelijk, weliswaar via een omweg, weer actief worden op de Amerikaanse markt.
De Fransen hebben vaker geprobeerd om een vaste speler de worden in de VS. Eind jaren vijftig dacht men aldaar, verblind door het succes van de Volkswagen, te kunnen scoren met de Dauphine. Maar zodra het zich bij de Amerikanen ging rondzingen dat dit model bij wijze van spreke al roestte in de Engelstalige folder, was het gedaan met de populariteit van de kleine Fransman.
In 1979 ontfermde Renault zich over zijn doodzieke branchegenoot AMC. De relatief zuinige R9/R11 zou als medicijn moeten dienen, maar dit modelduo bleek een eendagsvlieg te zijn: tijdens de naweeën van de tweede oliecrisis kortstondig populair maar daarna was de liefde voor de met de Franse slag gebouwde ‘economy car’ snel voorbij. Renault maakte toen één van de grootste strategische fouten uit z’n geschiedenis: men verkocht AMC aan Chrysler, inclusief een ontwerp voor een grote sedan (de op de R25 gebaseerde Eagle Premier) en het merk Jeep (dat net de Cherokee klaar had). Met de kennis van nu weten we dat er best geld te verdienen valt met grote sedans op de Amerikaanse markt en dat Jeep een wereldmerk is. Alleen is het niet Renault dat daar nu de vruchten van plukt, maar Fiat.
Dat moet een doorn in het oog zijn van topman Carlos Ghosn. Die kan weliswaar zeggen dat Nissan (en Infiniti) de honneurs op de Amerikaanse markt waarnemen, maar dat maakt van Renault nog geen wereldspeler. Via de dealers van Mitsubishi kan hij de opvolger van de Laguna/Latitude alsnog in de VS gaan slijten. Mogelijk volgt daarna de Fluence, als de Japanners besluiten om zelf geen nieuwe Lancer meer uit te brengen. Zo veroveren de Fransen de VS alsnog.