Macan

In Leipzig reed ik de Macan, die daar gebouwd wordt in Porsche’s nieuwe fabriek, die een half miljard heeft gekost. De arbeiders schroeven daar ook de Panamera en Cayenne in elkaar – voor een salaris dat dertig procent lager ligt dan dat van de collega’s in Stuttgart.

De vraag naar de Macan is nu al groot, tachtig procent gaat naar nieuwe klanten en het zal niet lang meer duren eer nog maar een op de acht Porsche’s een rasechte sportwagen is – een 911 dus. Bernhard Maier, Mitglied des Vorstandes, liet zich bij de afterparty ontvallen dat de naam van de nieuwe Porsche twee jaar hoofdbrekens heeft gekost. Dat komt door Porsche’s voorkeur voor echte namen: liever geen gemakkelijke doch onbegrijpelijke letter- of cijferbreien zoals Mercedes of BMW.

Maier wilde een naam met positieve associaties, zoals Panamera, dat lang is als de auto zelf en gedachten oproept aan grootse, snelle ritten, zoals de legendarische Carrera Panamericana. Of zoals Cayman, naar die kleine en venijnig bijtende krokodil, een prima lading voor een sporter die naar de kuiten van de 911 hapt.
Maier legde uit dat je, als je een naam zoekt, eerst moet beslissen uit welke categorie hij moet komen, bijvoorbeeld uit de flora (Daffodil), fauna (Puma) of kunst (Picasso). Hij moet nadrukkelijk bij het merk passen, wat bij Porsche betekent dat er bij voorkeur meerdere a’s inzitten, in combinatie met een c of m, zoals Cayman, Carrera, Cayenne, en Panamera. Vervolgens hebben Maier en zijn mannen wereldwijd laten onderzoeken welke namen van hun eerste lijst beschermd waren en dus niet gebruikt konden worden. Daarna zijn de resterende woorden gefilterd op een negatieve bijbetekenis, zoals bijvoorbeeld ooit Pajero in Spanje (sexuele handeling) of Croma bij ons (spettervrije braadboter). In die ronde is Cajun afgevallen, er schijnt een taal te zijn waarin dat een gepeperde amoureuze bijbetekenis heeft. Jammer, want de verwantschap van Cajun met Cayenne was natuurlijk aardig geweest. Maier wilde echter ook niet dat men zou denken dat de nieuwe Porsche een kleine Cayenne is, een extra reden om Cajun van de kaart te halen.

Uiteindelijk is het Macan geworden, kort en krachtig, net zoals de auto zelf. Een naam die het voordeel heeft dat hij overal ter wereld spontaan hetzelfde wordt uitgesproken, behalve in Indonesië, waar men machan zegt. Daar is Porsche met graagte overheen gestapt want Macan betekent in datzelfde Indonesië  ‘tijger’. Een prachtig dier dat in elk terrein zijn mannetje staat en voor geen enkele tegenstander op de loop gaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Macan - Automobielmanagement.nl

Macan

In Leipzig reed ik de Macan, die daar gebouwd wordt in Porsche’s nieuwe fabriek, die een half miljard heeft gekost. De arbeiders schroeven daar ook de Panamera en Cayenne in elkaar – voor een salaris dat dertig procent lager ligt dan dat van de collega’s in Stuttgart.

De vraag naar de Macan is nu al groot, tachtig procent gaat naar nieuwe klanten en het zal niet lang meer duren eer nog maar een op de acht Porsche’s een rasechte sportwagen is – een 911 dus. Bernhard Maier, Mitglied des Vorstandes, liet zich bij de afterparty ontvallen dat de naam van de nieuwe Porsche twee jaar hoofdbrekens heeft gekost. Dat komt door Porsche’s voorkeur voor echte namen: liever geen gemakkelijke doch onbegrijpelijke letter- of cijferbreien zoals Mercedes of BMW.

Maier wilde een naam met positieve associaties, zoals Panamera, dat lang is als de auto zelf en gedachten oproept aan grootse, snelle ritten, zoals de legendarische Carrera Panamericana. Of zoals Cayman, naar die kleine en venijnig bijtende krokodil, een prima lading voor een sporter die naar de kuiten van de 911 hapt.
Maier legde uit dat je, als je een naam zoekt, eerst moet beslissen uit welke categorie hij moet komen, bijvoorbeeld uit de flora (Daffodil), fauna (Puma) of kunst (Picasso). Hij moet nadrukkelijk bij het merk passen, wat bij Porsche betekent dat er bij voorkeur meerdere a’s inzitten, in combinatie met een c of m, zoals Cayman, Carrera, Cayenne, en Panamera. Vervolgens hebben Maier en zijn mannen wereldwijd laten onderzoeken welke namen van hun eerste lijst beschermd waren en dus niet gebruikt konden worden. Daarna zijn de resterende woorden gefilterd op een negatieve bijbetekenis, zoals bijvoorbeeld ooit Pajero in Spanje (sexuele handeling) of Croma bij ons (spettervrije braadboter). In die ronde is Cajun afgevallen, er schijnt een taal te zijn waarin dat een gepeperde amoureuze bijbetekenis heeft. Jammer, want de verwantschap van Cajun met Cayenne was natuurlijk aardig geweest. Maier wilde echter ook niet dat men zou denken dat de nieuwe Porsche een kleine Cayenne is, een extra reden om Cajun van de kaart te halen.

Uiteindelijk is het Macan geworden, kort en krachtig, net zoals de auto zelf. Een naam die het voordeel heeft dat hij overal ter wereld spontaan hetzelfde wordt uitgesproken, behalve in Indonesië, waar men machan zegt. Daar is Porsche met graagte overheen gestapt want Macan betekent in datzelfde Indonesië  ‘tijger’. Een prachtig dier dat in elk terrein zijn mannetje staat en voor geen enkele tegenstander op de loop gaat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding