Alfa en Lancia

Sergio Marchionne blijft verrassen, nu hij aangekondigde dat hij met zijn FCA (Fiat Chrysler Automobiles) kantoor gaat houden in London. Dat zou neutraal terrein zijn voor zowel de Amerikanen als de Italianen.

ton roks - roks & roll - alfa romeo en lancia

Maar hij blijft Chryslers en Jeeps in de VS bouwen en Fiats, Alfa Romeo’s en Lancia’s in Italië, hoewel ik van dat laatste nog niet zo zeker ben. Fiat is de hoeder van twee merken die over een prachtige historie beschikken en die op omvallen staan. De toekomst van Alfa Romeo is al jaren een werk in uitvoering en Lancia staat al decennia op water en brood. Volgens het plan dat Marchionne recentelijk in de VS ontvouwde, gebeurt er niet veel met Lancia- het merk werd daar niet of nauwelijks genoemd. Dat zal vooral te maken hebben met het feit dat de Amerikanen geen enkele boodschap aan het erfgoed van Vincenzo Lancia hebben – ze kennen het niet of nauwelijks.
Bovendien is er helemaal niets dat Lancia-aficionados tot vreugde kan stemmen – waar ter wereld dan ook. Marchionne wil Lancia in leven houden als nationaal merk, enkel en alleen voor de Italianen en wellicht nog wat andere pastaliefhebbers. Met auto’s die gebaseerd zijn op Fiats, een teloorgang via de zogenoemde badge engineering dus. Marchionne heeft zelfs mooiere plannen met Abarth dan met Lancia, dat krijgt tenminste nog een roadster op basis van de nieuwe Mazda MX-5. En Fiat zelf waarschijnlijk een nieuwe Barchetta.
Voor Alfa Romeo bestaan wel grootse voornemens,  het merk moet premium worden met exclusieve achterwiel- en vierwielaangedreven platforms en het moet de komende vier jaar groeien van 75 duizend auto’s jaarlijks (stand in 2013) naar 400 duizend stuks.  Op Marchionne’s verlanglijst staan een Giulia met bijbehorende Sportwagen, een rivaal voor de BMW 5-Serie, twee suv’s die de X1 en X3 de handschoen toewerpen, plus een nieuwe Spider. Op motorenvlak komen er nieuwe viercilinder turbomotoren aan met 100 tot 330 pk naar gelang het model, een V6 met 400 tot 500 pk, een viercilinder diesel die het bereik van 100 tot 200 pk kan afdekken, plus een zescilinder diesel die 250 tot 350 pk gaat leveren.

Uiteraard niets dan blijdschap over het zoveelste reddingplan voor Alfa Romeo, maar dat gaat wel vergezeld van enige droefenis. Want Lancia heeft een historie die minstens zo boeiend is, met een rijkdom aan modellen waarvan er veel  een opvolger in de moderne tijd verdienen. We moeten echter reëel zijn: Fiat gaat geen twee historisch belangrijke merken redden – als het erin slaagt de oude glorie van Alfa Romeo te herstellen, mogen we al heel blij zijn.
Gaat Lancia de verkoop in om de reanimatie van Alfa Romeo mee te financieren? De Italiaanse liefhebbers hopen dat Lancia naar Volkswagen verhuist, maar dat lijkt mij geen optie. Op de eerste plaats zal de opbrengst gering zijn, op de tweede plaats zou het een strategische misser zijn een merk met een nog altijd sterk imago te verkopen aan een concurrent die de financiële macht heeft dat imago ten volle te exploiteren. De assortimenten van Alfa Romeo en Lancia overlappen elkaar behoorlijk, ze hebben zich op vergelijkbare wijze op het sportieve vlak bewogen. Reken er maar niet op dat Marchionne een merk aan Wolfsburg gaat verkopen dat in potentie in staat is het opkrabbelende Alfa Romeo te beconcurreren.
Zal Fiat het nog altijd geliefde Lancia een langzame dood laten sterven? Het is eigenlijk onacceptabel maar als Alfa Romeo door dat offer gered kan worden, verzacht dat de pijn aanzienlijk.

 

 

Alfa en Lancia - Automobielmanagement.nl

Alfa en Lancia

Sergio Marchionne blijft verrassen, nu hij aangekondigde dat hij met zijn FCA (Fiat Chrysler Automobiles) kantoor gaat houden in London. Dat zou neutraal terrein zijn voor zowel de Amerikanen als de Italianen.

ton roks - roks & roll - alfa romeo en lancia

Maar hij blijft Chryslers en Jeeps in de VS bouwen en Fiats, Alfa Romeo’s en Lancia’s in Italië, hoewel ik van dat laatste nog niet zo zeker ben. Fiat is de hoeder van twee merken die over een prachtige historie beschikken en die op omvallen staan. De toekomst van Alfa Romeo is al jaren een werk in uitvoering en Lancia staat al decennia op water en brood. Volgens het plan dat Marchionne recentelijk in de VS ontvouwde, gebeurt er niet veel met Lancia- het merk werd daar niet of nauwelijks genoemd. Dat zal vooral te maken hebben met het feit dat de Amerikanen geen enkele boodschap aan het erfgoed van Vincenzo Lancia hebben – ze kennen het niet of nauwelijks.
Bovendien is er helemaal niets dat Lancia-aficionados tot vreugde kan stemmen – waar ter wereld dan ook. Marchionne wil Lancia in leven houden als nationaal merk, enkel en alleen voor de Italianen en wellicht nog wat andere pastaliefhebbers. Met auto’s die gebaseerd zijn op Fiats, een teloorgang via de zogenoemde badge engineering dus. Marchionne heeft zelfs mooiere plannen met Abarth dan met Lancia, dat krijgt tenminste nog een roadster op basis van de nieuwe Mazda MX-5. En Fiat zelf waarschijnlijk een nieuwe Barchetta.
Voor Alfa Romeo bestaan wel grootse voornemens,  het merk moet premium worden met exclusieve achterwiel- en vierwielaangedreven platforms en het moet de komende vier jaar groeien van 75 duizend auto’s jaarlijks (stand in 2013) naar 400 duizend stuks.  Op Marchionne’s verlanglijst staan een Giulia met bijbehorende Sportwagen, een rivaal voor de BMW 5-Serie, twee suv’s die de X1 en X3 de handschoen toewerpen, plus een nieuwe Spider. Op motorenvlak komen er nieuwe viercilinder turbomotoren aan met 100 tot 330 pk naar gelang het model, een V6 met 400 tot 500 pk, een viercilinder diesel die het bereik van 100 tot 200 pk kan afdekken, plus een zescilinder diesel die 250 tot 350 pk gaat leveren.

Uiteraard niets dan blijdschap over het zoveelste reddingplan voor Alfa Romeo, maar dat gaat wel vergezeld van enige droefenis. Want Lancia heeft een historie die minstens zo boeiend is, met een rijkdom aan modellen waarvan er veel  een opvolger in de moderne tijd verdienen. We moeten echter reëel zijn: Fiat gaat geen twee historisch belangrijke merken redden – als het erin slaagt de oude glorie van Alfa Romeo te herstellen, mogen we al heel blij zijn.
Gaat Lancia de verkoop in om de reanimatie van Alfa Romeo mee te financieren? De Italiaanse liefhebbers hopen dat Lancia naar Volkswagen verhuist, maar dat lijkt mij geen optie. Op de eerste plaats zal de opbrengst gering zijn, op de tweede plaats zou het een strategische misser zijn een merk met een nog altijd sterk imago te verkopen aan een concurrent die de financiële macht heeft dat imago ten volle te exploiteren. De assortimenten van Alfa Romeo en Lancia overlappen elkaar behoorlijk, ze hebben zich op vergelijkbare wijze op het sportieve vlak bewogen. Reken er maar niet op dat Marchionne een merk aan Wolfsburg gaat verkopen dat in potentie in staat is het opkrabbelende Alfa Romeo te beconcurreren.
Zal Fiat het nog altijd geliefde Lancia een langzame dood laten sterven? Het is eigenlijk onacceptabel maar als Alfa Romeo door dat offer gered kan worden, verzacht dat de pijn aanzienlijk.