Tijdens verschillende bijeenkomsten hoor ik de grote massa onverminderd roepen dat er voor iedereen in de sector nog wel een plekje is. Hooguit zijn er  misschien iets te veel merkdealers. Ach, die worden dan toch gewoon goede universelen? Of sluiten zich aan bij een keten? Voor een beetje sleutelaar is er altijd wel een markt. Ja ja.
Zo lang we blijven denken dat de nauwelijks ingezette sanering al over zijn hoogtepunt is, blijven we onszelf een rad voor ogen draaien. Natuurlijk moeten de bedrijven zich op internet begeven, alert en snel reageren, inzien dat een crm-systeem niet alleen gevuld moet worden, maar ook actief gebruikt. Allemaal waar. Toch dringt onvoldoende door dat de spoeling in onze branche zowel op sales als in after sales nog een stuk dunner wordt. Iedere nieuwe, moderne auto die nu in de markt wordt gezet kost de branche omzet. Minder marge, langere levensduur, minder onderhoud.
De tijd dat we elkaar de hand boven het hoofd willen houden is voorbij. Herpositionering binnen het segment – en misschien zelfs in de bedrijfskolom – is gewenst. Winnaars zullen de bedrijven zijn die nu handelen en keuzes maken. Voorbeelden vinden we om ons heen. Zie de bewegingen die een onderneming als Pon maakt. Zou het Leusdense importschap van de VAG-merken onder druk komen te staan, dan heeft differentiatie voor een breed vangnet gezorgd. Retail, lease, onderdelen, banden, inbouw, financiering, etc. Om over activiteiten op het gebied van (elektrische) fietsen en grondverzet machines nog maar te zwijgen. Differentiatie is een keuze die je moet kunnen maken. Financieel vraagt het een stevige investering. Zeker wanneer het een overname betreft van een succesvol bedrijf in een aanpalende branche. Normaal gesproken heeft het geen zin om de nummer vier of vijf over te nemen.
Een andere keuze kan zijn om met je concurrent te gaan praten. We kunnen elkaar de tent uit vechten maar we kunnen ook kijken of we door samenwerken en elkaars kwaliteiten erkennen als een sterkere en grotere partij een groter verzorgingsgebied kunnen veroveren. Misschien is het niet de meest voor de hand liggende keus. Maar soms moet je over je eigen schaduw heen kunnen stappen om je eigen toekomst veilig te stellen.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding