Borgward en Riley

Wat zouden de kansen zijn van de geplande comeback van Borgward? Eerlijk gezegd, schat ik die niet zo hoog in. De belangrijkste reden is dat in Duitsland, de thuismarkt van Borgward, de premiummerken Audi, BMW en Mercedes-Benz de buit inmiddels hebben verdeeld.

totalt deinum - Riley Borgward

En voor zover er nog een puntje van de taart overblijft, wordt- ie wel opgeslokt door Porsche. Fans van Duitse premiumauto’s hebben dus keuze te over. Maar hoe zit het ermee voor de Anglofiel? Die komt er bekaaid af. Ja, je hebt Mini, vervolgens heb je prijstechnisch een hele tijd niks en daarna hebben de zustermerken Jaguar & Land Rover (JLR) het rijk alleen. Lotus, McLaren en Morgan zijn uniek in hun soort en ook Aston Martin heeft geen directe concurrent. Alleen in de absolute topklasse, daar waar de spoeling het dunst is, proberen Bentley en Rolls-Royce elkaar de vliegen af te vangen. Een merkwaardige situatie, want Groot-Brittannië is qua grootte de tweede automarkt van Europa. En vanwege de relatief grote welvaartsverschillen de ideale thuismarkt voor fabrikanten van premiumauto’s.
Ik vind het opvallend dat er geen Brits premiummodel in het C-segment is. En dat Jaguar noch Land Rover directe concurrenten hebben.  Voor het Duitse Borgward zal het lastig zijn een gat in de markt te ontdekken, maar ik zie zeker een aantrekkelijke business case voor een nieuw Engels premiummerk. Wie boort deze aantrekkelijke goudader onder de Britse automarkt aan? Nou, het merk dat het grootste belang heeft bij het ‘beschadigen’ van Jaguar Land Rover, namelijk BMW. Jaguar heeft eind vorig jaar zijn Duitse rivaal definitief de oorlog verklaard met de introductie van de XE, een rechtstreekse concurrent van de 3-serie. En Land Rover heeft in de vorm van de Discovery Sport een formidabele tegenstander van de X3 ontwikkeld, terwijl de X5 noch de X6 qua uitstraling ook maar kunnen tippen aan de Range Rover Sport.
Omdat de aanval de beste verdediging is, dient men in München JLR in het hart te raken met een nieuw Brits label. Dat BMW een trauma overgehouden zou kunnen hebben aan the English patiënt Rover, vind ik geen argument om niet opnieuw het avontuur te zoeken. Get over it en herintroduceer Riley, waarvan BMW de merkrechten heeft. Riley is een label dat, anders dan Rover, niet wordt geassocieerd met gepensioneerde majoors. Laat Riley zijn comeback maken met een cross-over en BMW kan twee vliegen in één klap slaan en zowel de Jaguar F-Pace als de Range Rover Evoque een voet dwars zetten. Daarmee valt er straks weer wat te kiezen voor fans van Britse auto’s. 

Borgward en Riley - Automobielmanagement.nl

Borgward en Riley

Wat zouden de kansen zijn van de geplande comeback van Borgward? Eerlijk gezegd, schat ik die niet zo hoog in. De belangrijkste reden is dat in Duitsland, de thuismarkt van Borgward, de premiummerken Audi, BMW en Mercedes-Benz de buit inmiddels hebben verdeeld.

totalt deinum - Riley Borgward

En voor zover er nog een puntje van de taart overblijft, wordt- ie wel opgeslokt door Porsche. Fans van Duitse premiumauto’s hebben dus keuze te over. Maar hoe zit het ermee voor de Anglofiel? Die komt er bekaaid af. Ja, je hebt Mini, vervolgens heb je prijstechnisch een hele tijd niks en daarna hebben de zustermerken Jaguar & Land Rover (JLR) het rijk alleen. Lotus, McLaren en Morgan zijn uniek in hun soort en ook Aston Martin heeft geen directe concurrent. Alleen in de absolute topklasse, daar waar de spoeling het dunst is, proberen Bentley en Rolls-Royce elkaar de vliegen af te vangen. Een merkwaardige situatie, want Groot-Brittannië is qua grootte de tweede automarkt van Europa. En vanwege de relatief grote welvaartsverschillen de ideale thuismarkt voor fabrikanten van premiumauto’s.
Ik vind het opvallend dat er geen Brits premiummodel in het C-segment is. En dat Jaguar noch Land Rover directe concurrenten hebben.  Voor het Duitse Borgward zal het lastig zijn een gat in de markt te ontdekken, maar ik zie zeker een aantrekkelijke business case voor een nieuw Engels premiummerk. Wie boort deze aantrekkelijke goudader onder de Britse automarkt aan? Nou, het merk dat het grootste belang heeft bij het ‘beschadigen’ van Jaguar Land Rover, namelijk BMW. Jaguar heeft eind vorig jaar zijn Duitse rivaal definitief de oorlog verklaard met de introductie van de XE, een rechtstreekse concurrent van de 3-serie. En Land Rover heeft in de vorm van de Discovery Sport een formidabele tegenstander van de X3 ontwikkeld, terwijl de X5 noch de X6 qua uitstraling ook maar kunnen tippen aan de Range Rover Sport.
Omdat de aanval de beste verdediging is, dient men in München JLR in het hart te raken met een nieuw Brits label. Dat BMW een trauma overgehouden zou kunnen hebben aan the English patiënt Rover, vind ik geen argument om niet opnieuw het avontuur te zoeken. Get over it en herintroduceer Riley, waarvan BMW de merkrechten heeft. Riley is een label dat, anders dan Rover, niet wordt geassocieerd met gepensioneerde majoors. Laat Riley zijn comeback maken met een cross-over en BMW kan twee vliegen in één klap slaan en zowel de Jaguar F-Pace als de Range Rover Evoque een voet dwars zetten. Daarmee valt er straks weer wat te kiezen voor fans van Britse auto’s.