Audi moet weg

De 24 Uren van Le Mans komen er weer aan en ik vind dat Audi daar moet vertrekken. Al sinds het jaar 2000 maken de bolides uit Ingolstadt de dienst uit tijdens de legendarische 24 Uren: van de vijftien races hebben ze er dertien gewonnen, overigens enigszins geholpen door de regelgeving, die de diesels een aantal jaren heeft bevoordeeld.

roks & roll - ton roks

De Audi’s zijn wel begonnen met benzinemotoren, maar na daarmee vijf keer als eerste over de meet te zijn gegaan, zijn ze overgeschakeld op diesels. Audi heeft het er vijftien jaar in gehamerd en nu weet ik het wel: Audi kan goede benzinemotoren bouwen en ook goede diesels. Ik weet dat eigenlijk al een hele tijd.
Ik ben een groot liefhebber van de 24 Uren van Le Mans, maar mijn enthousiasme is fors getemperd door de overheersende rol van de Audi’s. Ik volg die Duitse diesels al lang niet meer, maar kijk naar de gevechten in de achterhoede, naar de Toyota’s de Porsche’s, de bizarre Nissan’s. De overwinningen van Audi zeggen me helemaal niks meer en eerlijk gezegd, denk ik dat ze slecht zijn voor de sport. De totale dominantie van één partij en de bijna-onmogelijkheid om te winnen zijn niet echt inspirerend voor andere fabrikanten – en helemaal niet boeiend om naar te kijken.
Audi snapt niet waar het om gaat bij de 24 Uren van Le Mans. Er schuilt geen grootheid in het creëren van een eindeloze rij overwinningen. De ware schoonheid zit hem in het winnen, vervolgens stoppen en een paar jaar later terugkomen om opnieuw te winnen. Zo hebben Porsche, Bentley, Ferrari, Jaguar, Nissan, Toyota en Aston Martin het gedaan. Daarmee hebben ze iets laten zien dat veel meer waarde heeft dan een torenhoge stapel bekers, namelijk dat zij als fabrikanten over het vermogen beschikken een winnende auto te bouwen en dat hun ingenieurs slim en vindingrijk genoeg zijn om na jaren van afwezigheid vanaf nul opnieuw te beginnen en opnieuw een competitieve machine in elkaar te zetten. Zoals Porsche nu heeft gedaan met de 919, dát is voor mij de ware spirit van Le Mans.
Dus Audi, opzouten van Le Mans. Daarmee bewijs je de sport en Le Mans een dienst. En jezelf ook, want de bedrijfsslogan Vorsprung durch Technik is een lege leuze geworden: Audi’s onderscheiden zich al jaren niet meer door unieke technieken. En het design ligt ook al geruime tijd op z’n gat, bijna alle Audi’s zijn saai en uit dezelfde mal gegoten.
Stoppen met racen dus want er is belangrijker werk aan winkel.

Audi moet weg - Automobielmanagement.nl

Audi moet weg

De 24 Uren van Le Mans komen er weer aan en ik vind dat Audi daar moet vertrekken. Al sinds het jaar 2000 maken de bolides uit Ingolstadt de dienst uit tijdens de legendarische 24 Uren: van de vijftien races hebben ze er dertien gewonnen, overigens enigszins geholpen door de regelgeving, die de diesels een aantal jaren heeft bevoordeeld.

roks & roll - ton roks

De Audi’s zijn wel begonnen met benzinemotoren, maar na daarmee vijf keer als eerste over de meet te zijn gegaan, zijn ze overgeschakeld op diesels. Audi heeft het er vijftien jaar in gehamerd en nu weet ik het wel: Audi kan goede benzinemotoren bouwen en ook goede diesels. Ik weet dat eigenlijk al een hele tijd.
Ik ben een groot liefhebber van de 24 Uren van Le Mans, maar mijn enthousiasme is fors getemperd door de overheersende rol van de Audi’s. Ik volg die Duitse diesels al lang niet meer, maar kijk naar de gevechten in de achterhoede, naar de Toyota’s de Porsche’s, de bizarre Nissan’s. De overwinningen van Audi zeggen me helemaal niks meer en eerlijk gezegd, denk ik dat ze slecht zijn voor de sport. De totale dominantie van één partij en de bijna-onmogelijkheid om te winnen zijn niet echt inspirerend voor andere fabrikanten – en helemaal niet boeiend om naar te kijken.
Audi snapt niet waar het om gaat bij de 24 Uren van Le Mans. Er schuilt geen grootheid in het creëren van een eindeloze rij overwinningen. De ware schoonheid zit hem in het winnen, vervolgens stoppen en een paar jaar later terugkomen om opnieuw te winnen. Zo hebben Porsche, Bentley, Ferrari, Jaguar, Nissan, Toyota en Aston Martin het gedaan. Daarmee hebben ze iets laten zien dat veel meer waarde heeft dan een torenhoge stapel bekers, namelijk dat zij als fabrikanten over het vermogen beschikken een winnende auto te bouwen en dat hun ingenieurs slim en vindingrijk genoeg zijn om na jaren van afwezigheid vanaf nul opnieuw te beginnen en opnieuw een competitieve machine in elkaar te zetten. Zoals Porsche nu heeft gedaan met de 919, dát is voor mij de ware spirit van Le Mans.
Dus Audi, opzouten van Le Mans. Daarmee bewijs je de sport en Le Mans een dienst. En jezelf ook, want de bedrijfsslogan Vorsprung durch Technik is een lege leuze geworden: Audi’s onderscheiden zich al jaren niet meer door unieke technieken. En het design ligt ook al geruime tijd op z’n gat, bijna alle Audi’s zijn saai en uit dezelfde mal gegoten.
Stoppen met racen dus want er is belangrijker werk aan winkel.