Centrale vraag: hoe hoog mag ie, kan ie, moet ie worden? Uitgangspunt: het moet beter dan het was voor hetzelfde geld of minder. Kansloos dus. Fiscale autodossiers zijn dan ook niet favoriet bij politici. Voormalig staatssecretaris Vermeend haalde in NRC nog eens herinneringen op. De auto is een notoire hoofdpijnzaak, aldus de oud bewindsman.
Op zo’n beslismoment blijkt ook andermaal dat Nederland vergeven is van de belangenclubs. Voor iedere mening een eigen club. En die hebben hun mantra’s paraat, hoor. Eenzijdige argumenten liefst gelardeerd met vage onderzoeken. Ach, neem het ze eens kwalijk, belangenbehartiger is per slot ook gewoon een baan. Maar ook marktpartijen mengen zich. Zo wist Leaseplan – op basis van eigen ‘onderzoek’- te melden dat als de belastingplannen (van 22 procent voor alles behalve de ev) doorgaan, dat dan tien procent van de leaserijders zal overwegen de leaseauto in te leveren. Klonk een beetje als een dreigement. En dat terwijl datzelfde Leaseplan in 2007 nog een van haar beste jaren meemaakte toen de bijtelling nog op nota bene diezelfde 22 procent stond. Zelden zijn er zoveel leaseauto’s verkocht als juist in dat jaar.

Als toeschouwer moet je dan wel eens denken aan die arme landbestuurders die van al dat gekrakeel ook nog chocola moeten maken. Ondankbare job. Vooral het opportunistische gedrag moet ze een doorn in het oog zijn. Geef je de belastingbetaler één vinger dan rukt-ie je hele hand er af. Probeer je diezelfde vinger ooit weer terug te krijgen dan is het huis te klein. Vervelende houding eigenlijk. Maar nu lijkt de race dan toch echt gelopen. De autobranche is tevreden, getuige de standaardreacties als ‘we zien veel van onze eigen voorstellen terug’ en meer van dat soort obligate lobbytaal. De Rai-voorman ging nog wat verder: ‘Mensen kunnen weer kiezen met hun hart in plaats van met hun portemonnee.’ Alsof dat een verbetering is? Nou ja, het is ‘m gegund. Hij heeft zich de afgelopen maanden handig in de kijker gespeeld.

Het reduceren van de CO2-uitstoot is sowieso niet handig via de weg van de zuinige auto’s, aldus milieueconoom Jason Shogren. Hij was onlangs te gast bij het Planbureau voor de Leefomgeving in Den Haag – dat op haar beurt onze overheid adviseert – en hield een pleidooi voor hogere brandstofprijzen. Zijn onderzoek leidt tot de conclusie dat zuiniger auto’s leiden tot méér kilometers omdat rijden dan goedkoper wordt. Zoals zonnepanelen leiden tot een hogere stroomverbruik. Als het schuldgevoel geteugeld is gaan alsnog de remmen los.
Ik heb zo maar het gevoel dat staatssecretaris Wiebes deze conclusie ook al getrokken heeft.