En waar gaat het heen met de markt? Na afloop heb ik met een aantal luisteraars doorgepraat over de klassiekers van de toekomst en dan vooral de relatief betaalbare, die lief zijn voor je portemonnee. Daarmee bedoel ik auto’s die niet perse veel geld waard worden, maar waarvan je wel veel kunt genieten en waarvoor je bij verkoop – als je er goed voor hebt gezorgd – je geld terugkrijgt en misschien wel een beetje méér. Er bleek buitengewone belangstelling te bestaan voor mijn lijstje, vandaar dat ik er hier graag een paar auto’s van deel.
Honda NSX: veel geprezen, technisch een excellente machine, zonder veel compromissen gebouwd, 18,6 duizend stuks van gemaakt. Nu nog te vinden voor rond de vijftig duizend euro. Wees snel, hij is al aan de weg omhoog begonnen.
Dodge Viper: wild, matige bouwkwaliteit, met een V10 die van een vrachtwagenmotor is afgeleid. Compromisloos, maf, van de eerste generatie zijn er maar een paar duizend gemaakt. Nu nog te vinden voor een mille of veertig.
MG ZT260: maar negenhonderd stuks van geproduceerd, de laatste echte MG. Met Mustang V8, omgebouwd door ProDrive naar achterwielaandrijving. Ondergewaardeerd, nu nog te koop voor vijftien tot twintig duizend euro.
Land Rover Defender: een icoon met een bloedlijn die niet meer op dezelfde wijze voortgezet wordt. Scoort hoog op de authenticiteitsmeter vanwege de pure doelstellingen bij de ontwikkeling: geef de Britse boeren het optimale voertuig waarmee ze door akkers kunnen karren en dat op al hun andere transportbehoeften aansluit. Ga vooral voor de Series I.

Toyota FJ40 Land Cruiser: hetzelfde verhaal als bij de Land Rover Defender. Prijzen voor goede gaan echter al over de halve ton.
Nissan Skyline GT-R KPGC10: de mooiste sportsedan van Japan. Kleine aantallen, mooie techniek, veel racehistorie, zeer zeldzaam in Europa. Is nu te vinden onder de ton (in Japan), maar gaat op termijn de meerdere tonnen kostende Alfa Romeo GTA achterna.
Lancia Delta Integrale: mooie techniek, niet al te grote aantallen, gebouwd voor de rallysport. Prijzen nu al stijgende, plafond is echter nog niet bereikt.
Mazda RX-7: interessanter dan de RX-8 want de RX-7 is nog een echte sportauto. Fraaie motor, uniek platform, geen succes dus kleine aantallen. Te vinden voor nauwelijks meer dan tienduizend euro.
Toyota GT86/Subaru BRZ: nog nieuw op de markt. Speciaal voor een heel specifieke doelgroep ontwikkeld met een hoge prioriteit voor fun to drive en engineering excellence. Ze delen niet of nauwelijks onderdelen met andere auto’s van Toyota of Subaru. Geen succes, dus kleine aantallen (= exclusief).

Tot slot en veiligheidshalve: successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.