Column Ton Roks: Stap terug

Ik slaag er maar niet in bewondering op te brengen voor een Tesla Model S of een kolos als de Model X. Wijzen deze auto’s ons de weg naar de toekomst? Doorgaans is het zo dat nieuwe techniek kleiner en lichter wordt naarmate deze verder evolueert. Kijk naar tv’s, computers, telefoons en een heleboel andere apparaten. Er is een bepaald minimumformaat nodig om ze te laten functioneren, maar daarbinnen is alles lichter, sneller en beter dan toen het apparaat aan het begin van zijn ontwikkeling stond.

Column Ton Roks: Stap terug

Het evolutietraject van de auto beweegt zich momenteel in tegengestelde richting. De momentele auto van de toekomst – de bejubelde accu-auto – is een grote en loeizware monstermachine. Een jaar of 25 geleden was ik bij een introductie van Honda en zat ik aan tafel bij een hoofdingenieur. Zijn naam ben ik al lang vergeten, maar zijn woorden niet. We hadden het over de rol van de auto in de toekomst. “Een voertuig dat meer dan 1.000 kilo moet wegen om één personen te voeren, dat kan toch onmogelijk het transportmiddel van de toekomst zijn,” stelde hij. Auto’s zijn sindsdien alleen maar zwaarder geworden, echter niet door gebrek aan evoluerende techniek, maar als gevolg van de hoge eisen aan crashprotectie. Toen koolstofvezel in opkomst kwam en gezocht werd naar goedkope methoden om het zwarte goud te produceren, leek de auto van de toekomst in zicht te komen. Van koolstofvezel uiteraard en daardoor beresterk en zeer crashbestendig (zie de F1). Ook uitgerust met een compacte motor, want een groot vermogen zou immers niet nodig zijn vanwege het lage gewicht.

Een hybride-aandrijflijn zou de kers op de taart kunnen zijn, met een kleine accu om remenergie op te slaan en voldoende actieradius te creëren om elektrisch door een stad te rijden. Alle ontwikkelingen in die richting zijn echter gestaakt. De industrie zet alle kaarten op vol-elektrische accu-auto’s, echter niet omdat ze die als het best mogelijke voor de toekomt ziet, zo vrees ik. De fabrikanten kunnen gewoon niet anders, omdat ze zichzelf in stand moeten houden in een wereld die zich van de komst van een klimaatarmageddon heeft laten overtuigen en Tesla’s en dergelijke als reddende engelen bejubelt.

Ik vind het moeilijk om auto’s zoals bijvoorbeeld de Model S en de Model X niet als een stap terug te zien. De eerste weegt 2.250 kilo en de tweede is een ware moloch met zijn 2.500 kilo. Het zijn monsterauto’s, voorzien van zulke zware aandrijflijnen dat ze 500 tot 700 kilo meer gewicht met zich meetorsen dan een conventionele auto. Ik schat dat minstens een derde van de energie die ze verbruiken, wordt opgesoupeerd door het voortbewegen van alleen hun accu’s en motor(en). En dat moet vooruitgang heten? Ten opzichte van een conventionele auto is het zonder meer een forse stap terug. En toch zouden de Tesla’s, i-Pace’s en e-tron’s de auto’s van de toekomst zijn? Ik ben nog niet overtuigd.

Reacties

Beste Ton Roks,

Als u ooit de marketing gedachte van Elon Musk had proberen te doorgronden, dan had u vorenstaand niet zo opgeschreven. Musk, ofwel Tesla, hebben de S en X ontwikkeld en geproduceerd omdat door de geringe aantallen de prijs van een auto met een nieuwe aandrijflijn hoog is, en in het luxe segment nu eenmaal meer marge te behalen is.
BMW koos met een koolstof koets en een lichtere auto voor een concept waar minder marge is te behalen en kan derhalve nu ook nog geen geld verdienen met de i3. Wellicht, als men grotere aantallen kan maken van de aandrijflijn door deze vanaf begin volgend jaar ook in de Mini aan te bieden, dat BMW ook iets van de investeringen terug zal zien.
Er zullen steeds meer kleinere en betaalbare modellen worden ontwikkeld met een batterij elektrische aandrijving. Al was het maar omdat dit de enige manier is om aan te sluiten bij de noodzakelijk energie transitie (lees emissie eisen).
Op dit moment echter is een SUV koets met dikke accu even de enige weg om enigszins verantwoord (voor een autofabrikant) een zero emissie voertuig op de markt te zetten.

Geplaatst door: Henk Meiborg op
Column Ton Roks: Stap terug - Automobielmanagement.nl

Column Ton Roks: Stap terug

Ik slaag er maar niet in bewondering op te brengen voor een Tesla Model S of een kolos als de Model X. Wijzen deze auto’s ons de weg naar de toekomst? Doorgaans is het zo dat nieuwe techniek kleiner en lichter wordt naarmate deze verder evolueert. Kijk naar tv’s, computers, telefoons en een heleboel andere apparaten. Er is een bepaald minimumformaat nodig om ze te laten functioneren, maar daarbinnen is alles lichter, sneller en beter dan toen het apparaat aan het begin van zijn ontwikkeling stond.

Column Ton Roks: Stap terug

Het evolutietraject van de auto beweegt zich momenteel in tegengestelde richting. De momentele auto van de toekomst – de bejubelde accu-auto – is een grote en loeizware monstermachine. Een jaar of 25 geleden was ik bij een introductie van Honda en zat ik aan tafel bij een hoofdingenieur. Zijn naam ben ik al lang vergeten, maar zijn woorden niet. We hadden het over de rol van de auto in de toekomst. “Een voertuig dat meer dan 1.000 kilo moet wegen om één personen te voeren, dat kan toch onmogelijk het transportmiddel van de toekomst zijn,” stelde hij. Auto’s zijn sindsdien alleen maar zwaarder geworden, echter niet door gebrek aan evoluerende techniek, maar als gevolg van de hoge eisen aan crashprotectie. Toen koolstofvezel in opkomst kwam en gezocht werd naar goedkope methoden om het zwarte goud te produceren, leek de auto van de toekomst in zicht te komen. Van koolstofvezel uiteraard en daardoor beresterk en zeer crashbestendig (zie de F1). Ook uitgerust met een compacte motor, want een groot vermogen zou immers niet nodig zijn vanwege het lage gewicht.

Een hybride-aandrijflijn zou de kers op de taart kunnen zijn, met een kleine accu om remenergie op te slaan en voldoende actieradius te creëren om elektrisch door een stad te rijden. Alle ontwikkelingen in die richting zijn echter gestaakt. De industrie zet alle kaarten op vol-elektrische accu-auto’s, echter niet omdat ze die als het best mogelijke voor de toekomt ziet, zo vrees ik. De fabrikanten kunnen gewoon niet anders, omdat ze zichzelf in stand moeten houden in een wereld die zich van de komst van een klimaatarmageddon heeft laten overtuigen en Tesla’s en dergelijke als reddende engelen bejubelt.

Ik vind het moeilijk om auto’s zoals bijvoorbeeld de Model S en de Model X niet als een stap terug te zien. De eerste weegt 2.250 kilo en de tweede is een ware moloch met zijn 2.500 kilo. Het zijn monsterauto’s, voorzien van zulke zware aandrijflijnen dat ze 500 tot 700 kilo meer gewicht met zich meetorsen dan een conventionele auto. Ik schat dat minstens een derde van de energie die ze verbruiken, wordt opgesoupeerd door het voortbewegen van alleen hun accu’s en motor(en). En dat moet vooruitgang heten? Ten opzichte van een conventionele auto is het zonder meer een forse stap terug. En toch zouden de Tesla’s, i-Pace’s en e-tron’s de auto’s van de toekomst zijn? Ik ben nog niet overtuigd.

Reacties

Beste Ton Roks,

Als u ooit de marketing gedachte van Elon Musk had proberen te doorgronden, dan had u vorenstaand niet zo opgeschreven. Musk, ofwel Tesla, hebben de S en X ontwikkeld en geproduceerd omdat door de geringe aantallen de prijs van een auto met een nieuwe aandrijflijn hoog is, en in het luxe segment nu eenmaal meer marge te behalen is.
BMW koos met een koolstof koets en een lichtere auto voor een concept waar minder marge is te behalen en kan derhalve nu ook nog geen geld verdienen met de i3. Wellicht, als men grotere aantallen kan maken van de aandrijflijn door deze vanaf begin volgend jaar ook in de Mini aan te bieden, dat BMW ook iets van de investeringen terug zal zien.
Er zullen steeds meer kleinere en betaalbare modellen worden ontwikkeld met een batterij elektrische aandrijving. Al was het maar omdat dit de enige manier is om aan te sluiten bij de noodzakelijk energie transitie (lees emissie eisen).
Op dit moment echter is een SUV koets met dikke accu even de enige weg om enigszins verantwoord (voor een autofabrikant) een zero emissie voertuig op de markt te zetten.

Geplaatst door: Henk Meiborg op