Column Toralt Deinum: De uitverkoop van GM

Het is nu ruim 2 jaar geleden dat General Motors (GM) haar dochtermerken Opel en Vauxhall verkocht aan PSA. Dat betekende feitelijk het vertrek van de Amerikanen uit Europa, want voor de modellen van Cadillac en Chevrolet is in onze marktregio nauwelijks belangstelling.

Column Toralt Deinum: De uitverkoop van GM

Ik denk dat niet veel mensen het leiderschap van GM over Opel en Vauxhall zullen missen. Wat de Amerikanen bijna twee decennia niet lukte, kregen de Fransen in anderhalf jaar voor elkaar: het Duits/Britse merkenduo maakt weer winst. Dat is overigens niet alleen te danken aan harde bezuinigingen en nieuwe modellen met PSA-genen, maar ook aan andere boekhoudregels. Ondertussen gaat de verkoop van GM door. Het autoconcern trok zich al eerder terug van de Russische automarkt en in Australië werd de stekker uit het lokale merk Holden getrokken. In Zuid-Korea is onlangs een fabriek aan een toeleverancier verkocht en in eigen land zou Fiat Chrysler interesse hebben getoond in een productiefaciliteit van GM. GM is nu nog slechts in 3 belangrijke marktregio’s actief: Noord-Amerika, China en Latijns-Amerika. Ik zie niet goed hoe het autoconcern zich zonder de input van Opel op de lange termijn staande kan houden in de laatste regio. De volumemodellen die daar worden verkocht, zijn technisch nog verwant aan de Corsa uit 1993. Trekt GM zich bij aanhoudende tegenwind ook uit deze marktregio terug?

In China is de marktpositie vooralsnog sterk, maar GM wordt wel harder geraakt door de economische afkoeling aldaar dan Volkswagen. Als de Amerikanen ondermaats blijven presteren in dit Aziatische land, dan zullen de joint venture partners vroeg of laat in opstand komen. Wij weten inmiddels wat de standaardreactie van GM is als het even tegenzit. GM wordt op deze manier steeds meer een autofabrikant die niet alleen ‘America first’ als adagium heeft, maar ook ‘America only’. De generaal die vroeger de wereld veroverde, lijkt al zijn strijdlust verloren te hebben.

Ook in eigen land is GM trouwens slagkracht aan het verliezen. Voor het eerst in de geschiedenis verkocht Ram afgelopen maand meer pick-ups dan Chevrolet; een symbolische vernedering. Bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie Corvette lijken de problemen GM boven het hoofd te groeien. Elektrische auto’s? Ach, Chevrolet krijgt een nieuw model op basis van het onderstel van de Bolt; een ontwerp dat men zelfs met subsidie in eigen land niet wist te slijten. Vooralsnog zijn de winsten goed, maar wie doet het licht uit als er straks niks meer valt te verkopen?

Column Toralt Deinum: De uitverkoop van GM - Automobielmanagement.nl

Column Toralt Deinum: De uitverkoop van GM

Het is nu ruim 2 jaar geleden dat General Motors (GM) haar dochtermerken Opel en Vauxhall verkocht aan PSA. Dat betekende feitelijk het vertrek van de Amerikanen uit Europa, want voor de modellen van Cadillac en Chevrolet is in onze marktregio nauwelijks belangstelling.

Column Toralt Deinum: De uitverkoop van GM

Ik denk dat niet veel mensen het leiderschap van GM over Opel en Vauxhall zullen missen. Wat de Amerikanen bijna twee decennia niet lukte, kregen de Fransen in anderhalf jaar voor elkaar: het Duits/Britse merkenduo maakt weer winst. Dat is overigens niet alleen te danken aan harde bezuinigingen en nieuwe modellen met PSA-genen, maar ook aan andere boekhoudregels. Ondertussen gaat de verkoop van GM door. Het autoconcern trok zich al eerder terug van de Russische automarkt en in Australië werd de stekker uit het lokale merk Holden getrokken. In Zuid-Korea is onlangs een fabriek aan een toeleverancier verkocht en in eigen land zou Fiat Chrysler interesse hebben getoond in een productiefaciliteit van GM. GM is nu nog slechts in 3 belangrijke marktregio’s actief: Noord-Amerika, China en Latijns-Amerika. Ik zie niet goed hoe het autoconcern zich zonder de input van Opel op de lange termijn staande kan houden in de laatste regio. De volumemodellen die daar worden verkocht, zijn technisch nog verwant aan de Corsa uit 1993. Trekt GM zich bij aanhoudende tegenwind ook uit deze marktregio terug?

In China is de marktpositie vooralsnog sterk, maar GM wordt wel harder geraakt door de economische afkoeling aldaar dan Volkswagen. Als de Amerikanen ondermaats blijven presteren in dit Aziatische land, dan zullen de joint venture partners vroeg of laat in opstand komen. Wij weten inmiddels wat de standaardreactie van GM is als het even tegenzit. GM wordt op deze manier steeds meer een autofabrikant die niet alleen ‘America first’ als adagium heeft, maar ook ‘America only’. De generaal die vroeger de wereld veroverde, lijkt al zijn strijdlust verloren te hebben.

Ook in eigen land is GM trouwens slagkracht aan het verliezen. Voor het eerst in de geschiedenis verkocht Ram afgelopen maand meer pick-ups dan Chevrolet; een symbolische vernedering. Bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie Corvette lijken de problemen GM boven het hoofd te groeien. Elektrische auto’s? Ach, Chevrolet krijgt een nieuw model op basis van het onderstel van de Bolt; een ontwerp dat men zelfs met subsidie in eigen land niet wist te slijten. Vooralsnog zijn de winsten goed, maar wie doet het licht uit als er straks niks meer valt te verkopen?