Column Clem Dickmann: BPM-dossier

Al jaren wil het niet erg vlotten in de relatie tussen autodealers en onze overheid. En het moet gezegd worden, ook de komst van D66’er Snel als staatssecretaris van Financiën zorgt niet voor een positieve beweging. De BPM-tarifering naar aanleiding van de nieuwe WLTP-uitstootmetingmethode is daar het slepend voorbeeld van.

RAI Vereniging en Bovag dringen aan op tussentijdse aanpassing BPM-tarieven

Kort uitgelegd: auto’s stoten in werkelijkheid toch meer CO2 uit en dat leidt tot een hogere BPM-rekening, mits je de tabellen daarvoor neutraliseert. Dat laatste was ook de afspraak. Maar er gebeurt helemaal niets. Dus zijn nieuwe auto’s plots toch weer duurder en is er helemaal niemand meer die er trek in heeft. Dat laatste is althans de stelling van de Bovag. Daar grepen ze de verkoopcijfers over de eerste twee maanden (-15%) aan om maar weer eens wat stampij te maken. De orderboeken zijn zo goed als leeg en veel dealers moeten vrezen voor hun voortbestaan, zo liet men in een brandbrief weten. Of de excellentie de brief heeft opengemaakt, vertelt het verhaal niet, maar hij heeft er in ieder geval niet op gereageerd. Mogelijk neemt-ie de autobranche niet al te serieus. Een weekje voordien liet diezelfde branche namelijk nog weten over informatie (‘betrouwbare bronnen’) te beschikken dat het kabinet de BPM zou willen verhogen.

Dat was Snel nou ook weer niet van plan, hij wil gewoon op z’n handen blijven zitten. Hij zal er ook wel het zijne van denken. Een branche met een evident verouderd businessmodel van fysieke verkoop in een overvloed aan stenen winkels roept het onheil immers over zichzelf af. Retailers die niet vernieuwen, sterven uit. Kijk er de gemiddelde winkelstraat maar op na. Snel liet dus nog wel even weten geen BPM-verhogingsplannen te hebben – waarom zou-ie ook? Onderwijl wordt de BPM-kas lekker gespekt met extra opbrengsten. Want Snel kan ook rekenen: zo weinig nieuwe auto’s worden er helemaal niet verkocht. Zelfs de Bovag gaat uit van een met vorig jaar gelijkwaardig jaaraantal, dus waar hebben we het over? Ja hola, maar het zijn tegenwoordig bijna allemaal leaseauto’s en daar verdienen autodealers niets op, hoor ik u denken. Even bijpraten dan maar: alle serieuze dealers verdienen hun geld in hun zelfstandige leaseafdeling en de daarmee samenhangende occasionafdeling, buiten het financiële zicht van het dealerbedrijf.

Vermoedelijk dat ook Snel dat inmiddels wel uit zijn betrouwbare bronnen begrepen heeft. Bovendien weet hij ook dat dealers best tevreden zijn; ze geven hun leveranciers immers een 6,6 als rapportcijfer. Een studentenzeven, niks aan de hand. De basis van een kansrijke lobby zit ’m toch vooral in valide argumenten. De autolobby lijkt deze vooralsnog te ontberen. Een doorzichtig pleidooi voor een lagere maximumsnelheid of 30 kilometer in de bebouwde kom (Rai Vereniging) doet ook al geen goed. Jammer, want in de kern is het een gotspe hoe de overheid met het BPM-dossier omgaat.

Reacties

Het scenario is precies hetzelfde als bijv. de al vele jaren constante km-vergoeding van 0,19 Euro voor het zakelijk gebruik van een particuliere auto en natuurlijk het beroemde kwartje van Kok en als toppunt het schrijnende Groninger gasdossier. Als er schade is of een voordeel voor belastingbetalers wordt afgesproken of besproken, is het altijd byzonder gecompliceerd. Ook is men sterk in het tijdens het spel veranderen van de regels. Afspraak is afspraak: nog nooit van gehoord. Het wordt tijd voor realisme, discussie op basis van feiten en een duurzaam beleid.

Geplaatst door: Albert Bos op
Column Clem Dickmann: BPM-dossier - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: BPM-dossier

Al jaren wil het niet erg vlotten in de relatie tussen autodealers en onze overheid. En het moet gezegd worden, ook de komst van D66’er Snel als staatssecretaris van Financiën zorgt niet voor een positieve beweging. De BPM-tarifering naar aanleiding van de nieuwe WLTP-uitstootmetingmethode is daar het slepend voorbeeld van.

RAI Vereniging en Bovag dringen aan op tussentijdse aanpassing BPM-tarieven

Kort uitgelegd: auto’s stoten in werkelijkheid toch meer CO2 uit en dat leidt tot een hogere BPM-rekening, mits je de tabellen daarvoor neutraliseert. Dat laatste was ook de afspraak. Maar er gebeurt helemaal niets. Dus zijn nieuwe auto’s plots toch weer duurder en is er helemaal niemand meer die er trek in heeft. Dat laatste is althans de stelling van de Bovag. Daar grepen ze de verkoopcijfers over de eerste twee maanden (-15%) aan om maar weer eens wat stampij te maken. De orderboeken zijn zo goed als leeg en veel dealers moeten vrezen voor hun voortbestaan, zo liet men in een brandbrief weten. Of de excellentie de brief heeft opengemaakt, vertelt het verhaal niet, maar hij heeft er in ieder geval niet op gereageerd. Mogelijk neemt-ie de autobranche niet al te serieus. Een weekje voordien liet diezelfde branche namelijk nog weten over informatie (‘betrouwbare bronnen’) te beschikken dat het kabinet de BPM zou willen verhogen.

Dat was Snel nou ook weer niet van plan, hij wil gewoon op z’n handen blijven zitten. Hij zal er ook wel het zijne van denken. Een branche met een evident verouderd businessmodel van fysieke verkoop in een overvloed aan stenen winkels roept het onheil immers over zichzelf af. Retailers die niet vernieuwen, sterven uit. Kijk er de gemiddelde winkelstraat maar op na. Snel liet dus nog wel even weten geen BPM-verhogingsplannen te hebben – waarom zou-ie ook? Onderwijl wordt de BPM-kas lekker gespekt met extra opbrengsten. Want Snel kan ook rekenen: zo weinig nieuwe auto’s worden er helemaal niet verkocht. Zelfs de Bovag gaat uit van een met vorig jaar gelijkwaardig jaaraantal, dus waar hebben we het over? Ja hola, maar het zijn tegenwoordig bijna allemaal leaseauto’s en daar verdienen autodealers niets op, hoor ik u denken. Even bijpraten dan maar: alle serieuze dealers verdienen hun geld in hun zelfstandige leaseafdeling en de daarmee samenhangende occasionafdeling, buiten het financiële zicht van het dealerbedrijf.

Vermoedelijk dat ook Snel dat inmiddels wel uit zijn betrouwbare bronnen begrepen heeft. Bovendien weet hij ook dat dealers best tevreden zijn; ze geven hun leveranciers immers een 6,6 als rapportcijfer. Een studentenzeven, niks aan de hand. De basis van een kansrijke lobby zit ’m toch vooral in valide argumenten. De autolobby lijkt deze vooralsnog te ontberen. Een doorzichtig pleidooi voor een lagere maximumsnelheid of 30 kilometer in de bebouwde kom (Rai Vereniging) doet ook al geen goed. Jammer, want in de kern is het een gotspe hoe de overheid met het BPM-dossier omgaat.

Reacties

Het scenario is precies hetzelfde als bijv. de al vele jaren constante km-vergoeding van 0,19 Euro voor het zakelijk gebruik van een particuliere auto en natuurlijk het beroemde kwartje van Kok en als toppunt het schrijnende Groninger gasdossier. Als er schade is of een voordeel voor belastingbetalers wordt afgesproken of besproken, is het altijd byzonder gecompliceerd. Ook is men sterk in het tijdens het spel veranderen van de regels. Afspraak is afspraak: nog nooit van gehoord. Het wordt tijd voor realisme, discussie op basis van feiten en een duurzaam beleid.

Geplaatst door: Albert Bos op