Ja, dáár komen autodealers aan het begin van elk jaar bijeen en doen ze alsof er niets aan de hand is. Een wonderlijke verzameling vaderlandslievende, republikeinse ondernemers die er altijd weer zin in hebben tijdens die NADA Convention & Expo. Een wereld die de onze niet is en ook nooit zal worden, al neem je altijd wel iets mee van de manier waarop zij ‘de dingen’ doen.

 Bij de openingsceremonie mis je die aloude dealercongressen in ons land toch wel een beetje. Toen de autodealers bij ons nog gewoon NDA heetten. Toen er nog strijdtaal klonk: ‘Liever de Dealer’. Waar Leo Knijn zijn collega’s wakker schudde met zijn gewaagde Coopers & Lybrand-rapport en Jaap Timmer de zaal bezighield met zijn onuitputtelijke moppentrommel. Het is er allemaal niet meer. Tegenwoordig wordt de voorkeur gegeven aan kleinschalige doelgroep-events. Snap ik ook wel weer. Maar het laat ook een leegte achter. Een plek om – al is het maar één keer per jaar – samen trots te wezen op het ambt.

Ik vermoed dat die nostalgie voor velen een reden is om jaarlijks de grote plas dan maar over te trekken: om dat dealergevoel weer eens te ondergaan. Want trots zijn ze daar zeker. Om dat nog maar eens te bevestigen zal het volkslied nooit ontbreken. En wat doen wij Hollanders? Meezingen! Nog net niet met een hand op het hart, maar vol overgave en een traantje in een ooghoek. Maar nou even nuchter. Lopen die yanks nou echt zoveel voor op ons? De enorme expo wil ons dat graag doen geloven. Volgens insiders hadden ze tien jaar geleden ook echt een grote voorsprong op IT- en onlinegebied. Nu zou onze achterstand echter goeddeels ingelopen zijn. Ik ben geen expert, dus neem dat maar aan. Wat blijft, is de energie en de trots die er vanaf spat. Ergens op de wereld geloven ze nog in autodealers. Heerlijk! Al komen ze er in de VS ook achter dat de wereld verandert. Zo zetten ze nu ook Uber voor het eerst in het rijtje bedreigingen. Uber? Jazeker, want de kosten van een auto bezitten of voortdurend met een auto van een ander meerijden beginnen elkaar te naderen. Wij denken dan aan Amsterdam, waar oude Priussen door de stad raggen en allerhande narigheid veroorzaken. In de VS is het inmiddels keurige business, waar dealers zich terecht zorgen over maken. Toch weer iets opgestoken.