Column Clem Dickmann: Autobranche houdt zich gedeisd

Als de berg niet tot Mohammed komt, zal Mohammed wel tot de berg komen. Als iets niet vanzelf gaat, maak je er gewoon een wet van. Zo doe je dat. Wie over elf jaar toevallig een nieuwe auto zou willen kopen, moet dat verplicht doen in een elektrawinkel. Van overheidswege bepaald. Onlangs bedacht aan de klimaattafel. Aan die klimaatdis gaat het over de doelen die wij als samenleving moeten nastreven, willen we onze planeet een beetje fatsoenlijk voorbereiden op de toekomst. Serious business dus.

Column Clem Dickmann: klimaattafel, autobranche houdt zich gedeisd

Ook voor De Auto is er geen ontkomen aan. In tussendoeljaar 2030 worden pakweg 1,9 miljoen auto’s (van de tegen die tijd ruim 9 miljoen auto’s) alleen nog via een laadpaal gevoed, zo is de idee. Het is de opmaat naar het jaar 2050, waarin ons land volledig CO2-neutraal moet zijn.Doelen die ver weg liggen, hebben vaak de functie van sympathieke voornemens. Dat denkt de autobranche natuurlijk ook. Aan de klimaatdis wordt zij vertegenwoordigd door de Rai Vereniging, die zich gaandeweg als een van de believersvan de automobiele elektrificatie heeft ontpopt. Terecht? Of gaat het hier om een doorgeschoten charmeoffensief, om die veelgeplaagde autobranche niet verder af te laten glijden in een criminele uithoek?

Ons aller CBS becijferde onlangs dat de huidige 8,4 miljoen personenauto’s tezamen ‘goed’ zijn voor niet meer dan 10 procent van de nationale CO2-uitstoot. Da’s niet veel – verrassend laag zelfs. Desondanks heeft dat cijfer geen breed publiek gehaald en heeft het kennelijk ook maar kort op de klimaattafel gelegen. Liever gaat men met ferme tred voort op de ingeslagen (auto)weg om die tien procent met draconische maatregelen naar – laat zeggen – een procent of zeven te bewegen. Geen beweging om over naar huis te schrijven. Maar ze geloven erin. Tech-hoogleraar Steinbuch doet zijn geloofsbelijdenis nog maar eens in het (inmiddels opgeheven, sic!) believersblad Smart E-mobility:“Na een paar ritten in mijn nieuwe Tesla wist ik dat dit de toekomst was”, klinkt het enthousiast uit de hooggeleerde mond. Een zeldzaam kort wetenschappelijk onderzoek met een gemakzuchtige conclusie, als je het mij vraagt.

Maar het slaat tegelijkertijd de spijker op z’n kop: de autobranche houdt zich gedeisd,de wetenschap domineert het debat en concentreert zich op het product en gelooft dat het vervolgens allemaal vanzelf goed komt. Elektrische auto’s worden toch immers steeds goedkoper, ja, ja. En de markt? Die komt alleen in beweging als er iets te halen valt. Neem het die autoconsumenten maar eens kwalijk. Ai, maar da’s nou jammer, de subsidietoverdoos wordt de komende jaren langzaam dicht gedrukt. Tot die tijd genieten we dan nog even van onze snelle Tesla’s (korting op snelheidsboetes? ideetje voor de dis?) en tegen 2030 importeren we gewoon een jonggebruikte auto uit een of ander land zonder al te veel believers. Want nationaal klimaatbeleid is natuurlijk zinloos zolang er geen Europese afstemming is. Maar ja, daar gaat onze tafel niet over.

Column Clem Dickmann: Autobranche houdt zich gedeisd - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: Autobranche houdt zich gedeisd

Als de berg niet tot Mohammed komt, zal Mohammed wel tot de berg komen. Als iets niet vanzelf gaat, maak je er gewoon een wet van. Zo doe je dat. Wie over elf jaar toevallig een nieuwe auto zou willen kopen, moet dat verplicht doen in een elektrawinkel. Van overheidswege bepaald. Onlangs bedacht aan de klimaattafel. Aan die klimaatdis gaat het over de doelen die wij als samenleving moeten nastreven, willen we onze planeet een beetje fatsoenlijk voorbereiden op de toekomst. Serious business dus.

Column Clem Dickmann: klimaattafel, autobranche houdt zich gedeisd

Ook voor De Auto is er geen ontkomen aan. In tussendoeljaar 2030 worden pakweg 1,9 miljoen auto’s (van de tegen die tijd ruim 9 miljoen auto’s) alleen nog via een laadpaal gevoed, zo is de idee. Het is de opmaat naar het jaar 2050, waarin ons land volledig CO2-neutraal moet zijn.Doelen die ver weg liggen, hebben vaak de functie van sympathieke voornemens. Dat denkt de autobranche natuurlijk ook. Aan de klimaatdis wordt zij vertegenwoordigd door de Rai Vereniging, die zich gaandeweg als een van de believersvan de automobiele elektrificatie heeft ontpopt. Terecht? Of gaat het hier om een doorgeschoten charmeoffensief, om die veelgeplaagde autobranche niet verder af te laten glijden in een criminele uithoek?

Ons aller CBS becijferde onlangs dat de huidige 8,4 miljoen personenauto’s tezamen ‘goed’ zijn voor niet meer dan 10 procent van de nationale CO2-uitstoot. Da’s niet veel – verrassend laag zelfs. Desondanks heeft dat cijfer geen breed publiek gehaald en heeft het kennelijk ook maar kort op de klimaattafel gelegen. Liever gaat men met ferme tred voort op de ingeslagen (auto)weg om die tien procent met draconische maatregelen naar – laat zeggen – een procent of zeven te bewegen. Geen beweging om over naar huis te schrijven. Maar ze geloven erin. Tech-hoogleraar Steinbuch doet zijn geloofsbelijdenis nog maar eens in het (inmiddels opgeheven, sic!) believersblad Smart E-mobility:“Na een paar ritten in mijn nieuwe Tesla wist ik dat dit de toekomst was”, klinkt het enthousiast uit de hooggeleerde mond. Een zeldzaam kort wetenschappelijk onderzoek met een gemakzuchtige conclusie, als je het mij vraagt.

Maar het slaat tegelijkertijd de spijker op z’n kop: de autobranche houdt zich gedeisd,de wetenschap domineert het debat en concentreert zich op het product en gelooft dat het vervolgens allemaal vanzelf goed komt. Elektrische auto’s worden toch immers steeds goedkoper, ja, ja. En de markt? Die komt alleen in beweging als er iets te halen valt. Neem het die autoconsumenten maar eens kwalijk. Ai, maar da’s nou jammer, de subsidietoverdoos wordt de komende jaren langzaam dicht gedrukt. Tot die tijd genieten we dan nog even van onze snelle Tesla’s (korting op snelheidsboetes? ideetje voor de dis?) en tegen 2030 importeren we gewoon een jonggebruikte auto uit een of ander land zonder al te veel believers. Want nationaal klimaatbeleid is natuurlijk zinloos zolang er geen Europese afstemming is. Maar ja, daar gaat onze tafel niet over.