Column Clem Dickmann: Afscheid

Hola, geen paniek. Ik verdwijn niet of zo. Ik voldoe immers nog steeds glansrijk aan mijn eigen complianceregels, geen nood dus. Dat dat niet voor iedereen geldt is genoegzaam bekend, waarmee ik uiteraard verwijs naar het compliance-onderzoek bij Bovemij.

Het komt ook nog eens op een moment dat de autosector er bepaald niet lekker voorstaat. Het ondernemersvertrouwen in onze sector staat al royaal onder water en nu wordt dat gebrek aan vertrouwen ook nog eens in klinkende cijfers vertaald: dealerrendement gehalveerd. En hoe komt dat nou? U en ik denken onmiddellijk aan dat verouderde winkelconcept met die mannetjes in die koude hallen wachtend op een prospect die hen komt storen bij de administratieve arbeid.

Als je het mij vraagt kunnen zomaar een paar honderd showrooms morgen dicht, niemand die ze mist. Maar nee, zo zit het niet. Althans volgens de brancheclub. De interne processen moeten namelijk dringend geoptimaliseerd worden. Veel dealers zijn niet in staat om tot noodzakelijke verbeteringen te komen, aldus een verklaring. En dat na zo’n honderd jaar. Nog steeds begrijpen ze er niets van. Maar dan komt de aap uit de mouw: twee instituten gaan zich ermee bezighouden. Er komt een pilot van een jaar met – jawel – 20 vestigingen. Het wordt een belangrijk deel van de route naar een toekomstbestendig dealerresultaat, voegt de voorzitter er nog aan toe. Ik help het ‘m hopen.

Los nog van het teveel aan showrooms is er natuurlijk nog meer aan de hand. Over 15 jaar wonen er in de vier grote steden 15 tot 20 procent meer mensen dan nu. De vraag is of die allemaal een auto voor de deur willen en kunnen hebben. Een auto in de Randstad is tamelijk onhandig. In de randprovincies krimpt de bevolkingsomvang tegelijkertijd met 2 tot 10 procent. Daar kan geen proces­verbetering tegenop.

Enige strohalm is dat het wagenpark nog steeds groeit. Komt niet door nieuwe aanwas, maar vooral door het reanimeren van de oudjes. Het gemiddelde jaar­kilometrage is echter nog nooit zo laag geweest. Vorig jaar dook het voor het eerst onder de 13 duizend kilometer. Wen er maar aan: de auto wordt gewoon minder belangrijk. In eigen huiselijke kring namen wij onlangs afscheid van onze tweede auto. Trein, benenwagen en e-bike hebben het van ‘m gewonnen. Een droef afscheid maar ook een hele last minder.

Lees ook: Compliance belangrijker dan gedacht

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Column Clem Dickmann: Afscheid - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: Afscheid

Hola, geen paniek. Ik verdwijn niet of zo. Ik voldoe immers nog steeds glansrijk aan mijn eigen complianceregels, geen nood dus. Dat dat niet voor iedereen geldt is genoegzaam bekend, waarmee ik uiteraard verwijs naar het compliance-onderzoek bij Bovemij.

Het komt ook nog eens op een moment dat de autosector er bepaald niet lekker voorstaat. Het ondernemersvertrouwen in onze sector staat al royaal onder water en nu wordt dat gebrek aan vertrouwen ook nog eens in klinkende cijfers vertaald: dealerrendement gehalveerd. En hoe komt dat nou? U en ik denken onmiddellijk aan dat verouderde winkelconcept met die mannetjes in die koude hallen wachtend op een prospect die hen komt storen bij de administratieve arbeid.

Als je het mij vraagt kunnen zomaar een paar honderd showrooms morgen dicht, niemand die ze mist. Maar nee, zo zit het niet. Althans volgens de brancheclub. De interne processen moeten namelijk dringend geoptimaliseerd worden. Veel dealers zijn niet in staat om tot noodzakelijke verbeteringen te komen, aldus een verklaring. En dat na zo’n honderd jaar. Nog steeds begrijpen ze er niets van. Maar dan komt de aap uit de mouw: twee instituten gaan zich ermee bezighouden. Er komt een pilot van een jaar met – jawel – 20 vestigingen. Het wordt een belangrijk deel van de route naar een toekomstbestendig dealerresultaat, voegt de voorzitter er nog aan toe. Ik help het ‘m hopen.

Los nog van het teveel aan showrooms is er natuurlijk nog meer aan de hand. Over 15 jaar wonen er in de vier grote steden 15 tot 20 procent meer mensen dan nu. De vraag is of die allemaal een auto voor de deur willen en kunnen hebben. Een auto in de Randstad is tamelijk onhandig. In de randprovincies krimpt de bevolkingsomvang tegelijkertijd met 2 tot 10 procent. Daar kan geen proces­verbetering tegenop.

Enige strohalm is dat het wagenpark nog steeds groeit. Komt niet door nieuwe aanwas, maar vooral door het reanimeren van de oudjes. Het gemiddelde jaar­kilometrage is echter nog nooit zo laag geweest. Vorig jaar dook het voor het eerst onder de 13 duizend kilometer. Wen er maar aan: de auto wordt gewoon minder belangrijk. In eigen huiselijke kring namen wij onlangs afscheid van onze tweede auto. Trein, benenwagen en e-bike hebben het van ‘m gewonnen. Een droef afscheid maar ook een hele last minder.

Lees ook: Compliance belangrijker dan gedacht

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding