Column Peter Brouwer: Zucht van verlichting

Schaalvergroting blijft de branche beheersen. De PSA/FSA-samenwerking houdt de gemoederen dagelijks bezig. Laatste nieuws: geen sanering in de merken aldus PSA-voorman Tavares. Een zucht van verlichting ging door de gelederen van Alfa- en Lancia-liefhebbers. Voorlopig is de actie: ‘kill your darlings’ van de baan. Hoe lang deze beslissing levensreddend zal zijn moet nog blijken.

Of de samenwerking voor de verschillende dealers eenzelfde positieve uitwerking heeft durf ik te betwijfelen. Alleen in Nederland al zitten we met zo’n beetje vierhonderd locaties voor jaarlijks rond de honderdduizend auto’s. Dat gaat dus niet werken. Neem daarbij de rendementsdaling van ruim zestig procent in de aftersales door de elektrificering van ons toekomstige wagenpark en het saneringsscenario doemt op. Ook hier zal schaalvergroting voor diegenen die als merkdealer verder door het leven willen één van de noodzakelijke maatregelen zijn. Dat minimaal twee derde het veld als merkdealer moet verlaten lijkt mij een gegeven. Het is aan de afvallers zelf om een nieuwe weg in te slaan.

Verwachtingen dat de importeurs met een oplossing op de proppen komen is ijdele hoop. Ook zij weten niet hoe de mobiliteit zich ontwikkelt. Zelfs de keuze welke brandstof(fen) in de toekomst een rol spelen is niet duidelijk. Zo zijn er toch weer geluiden dat er met diesel uitstekende schone resultaten kunnen worden behaald. Dat deze brandstof maatschappelijk en politiek dood en begraven is deert de techneuten niet. De wetenschapper laat zich door harde data leiden en niet door de volksstem.

Misschien laat de laatste ingreep van de Duitse politiek ten faveure van de nieuwe brandstoffen en hun eigen o zo belangrijke auto-industrie zien dat er op andere paarden moet worden ingezet. De stevige subsidie die er binnenkort naar de ev-auto’s gaat liegt er niet om en komt ook geen moment te laat. De achterstand die de verschillende merken hebben opgelopen was onmiskenbaar.

Volgende stap wordt de strijd om wie de accu’s voor de ev’s gaan leveren. Dat de Chinezen hier een leidende rol in spelen mag nagenoeg bekend zijn. Een rol die ze ook niet meer af zullen geven. Dat kweekt een afhankelijkheid waar we niet op zitten te wachten. De roep om waterstof zal ongetwijfeld steeds luider gaan klinken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Column Peter Brouwer: Zucht van verlichting - Automobielmanagement.nl

Column Peter Brouwer: Zucht van verlichting

Schaalvergroting blijft de branche beheersen. De PSA/FSA-samenwerking houdt de gemoederen dagelijks bezig. Laatste nieuws: geen sanering in de merken aldus PSA-voorman Tavares. Een zucht van verlichting ging door de gelederen van Alfa- en Lancia-liefhebbers. Voorlopig is de actie: ‘kill your darlings’ van de baan. Hoe lang deze beslissing levensreddend zal zijn moet nog blijken.

Of de samenwerking voor de verschillende dealers eenzelfde positieve uitwerking heeft durf ik te betwijfelen. Alleen in Nederland al zitten we met zo’n beetje vierhonderd locaties voor jaarlijks rond de honderdduizend auto’s. Dat gaat dus niet werken. Neem daarbij de rendementsdaling van ruim zestig procent in de aftersales door de elektrificering van ons toekomstige wagenpark en het saneringsscenario doemt op. Ook hier zal schaalvergroting voor diegenen die als merkdealer verder door het leven willen één van de noodzakelijke maatregelen zijn. Dat minimaal twee derde het veld als merkdealer moet verlaten lijkt mij een gegeven. Het is aan de afvallers zelf om een nieuwe weg in te slaan.

Verwachtingen dat de importeurs met een oplossing op de proppen komen is ijdele hoop. Ook zij weten niet hoe de mobiliteit zich ontwikkelt. Zelfs de keuze welke brandstof(fen) in de toekomst een rol spelen is niet duidelijk. Zo zijn er toch weer geluiden dat er met diesel uitstekende schone resultaten kunnen worden behaald. Dat deze brandstof maatschappelijk en politiek dood en begraven is deert de techneuten niet. De wetenschapper laat zich door harde data leiden en niet door de volksstem.

Misschien laat de laatste ingreep van de Duitse politiek ten faveure van de nieuwe brandstoffen en hun eigen o zo belangrijke auto-industrie zien dat er op andere paarden moet worden ingezet. De stevige subsidie die er binnenkort naar de ev-auto’s gaat liegt er niet om en komt ook geen moment te laat. De achterstand die de verschillende merken hebben opgelopen was onmiskenbaar.

Volgende stap wordt de strijd om wie de accu’s voor de ev’s gaan leveren. Dat de Chinezen hier een leidende rol in spelen mag nagenoeg bekend zijn. Een rol die ze ook niet meer af zullen geven. Dat kweekt een afhankelijkheid waar we niet op zitten te wachten. De roep om waterstof zal ongetwijfeld steeds luider gaan klinken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding