Column Ton Roks: Snelheidsbegrenzer

Geef je er de voorkeur aan om autonoom een veilige snelheid te kiezen? Zie dan dat je voor 2022 een auto te pakken krijgt waarmee dat überhaupt nog kan. Want als de EU zijn zin krijgt, gaat je Koenigsegg vanaf 2022 maximaal 130 km/h in ons landje. De bureaucraten in Brussel willen automatische snelheidsbegrenzers voor nieuwe auto’s vanaf dat jaar verplicht stellen. Je voertuig ‘leest’ de borden en past automatisch de snelheid aan.

Column Ton Roks: Snelheidsbegrenzer

Ik heb al in auto’s gereden die dat kunnen, om dol van te worden. Ze rijden altijd langzamer dan is toegestaan, want ze worden gestuurd door de snelheidsmeter die permanent te weinig aangeeft, dus niet door een GPS-signaal want dat werkt niet in tunnels. Dat betekent dat je voor iedereen met een auto van vóór 2022 een nare rij-in-de-weg gaat zijn.

Snelheidslimieten zijn bovendien nogal arbitrair, het zijn door ambtenaren vastgestelde limieten, die in alle weersomstandigheden voor alle gebruikers tellen. Ze zijn relatief laag dus en menig verstandige bestuurder behandelt ze als indicaties en kiest zelf een veilige snelheid. Daar heb je immers een rijbewijs voor gehaald.

Ik begrijp heel goed dat het beter is dat je bij scholen en winkelcentra 30 km/h rijdt, maar in het holst van de nacht, als ze dicht zijn? Software wordt de baas in je auto, het gezonde verstand gaat overboord. Moeten we dat goed vinden? Inhalen op een 80 km/h weg wordt levensgevaarlijk gemaakt, als je een camper wilt passeren die 60 rijdt, duurt die manoeuvre nodeloos lang. Okay, je kunt even veilig naar 100 optrekken totdat je er voorbij bent, maar juich niet te vroeg. De EU wil ook dataloggers die alles opslaan wat de bestuurder doet.

De eerste tijd zul je die automatische begrenzer waarschijnlijk uit kunnen zetten. Dat is goed voor de acceptatie en het verhindert dat de auto-industrie op zijn achterste benen gaat staan. Porsche, Ferrari, Aston Martin en AMG moeten diep verontrust zijn. Hoe gaan zij straks hun spullen aan de man brengen als ze qua snelheid niets meer te bieden hebben?

Je kunt op je vingers natellen dat de begrenzers vroeg of laat niet meer uitgezet kunnen worden en dat je auto, die straks immers ‘smart’ (of juist niet) zal zijn, als een Judas aan Justitie gaat melden waar en wanneer je allemaal ‘te hard’ hebt gereden. Big Brother rijdt dan altijd met je mee. En George Orwell heeft gelijk gekregen. Alleen het jaartal had hij niet goed.

Reacties

Een heel zinnig commentaar rond de veilige snelheid.
Er zijn twee soorten overschrijding:
1 Harder rijden dan de situatie en jouw rijvaardigheid toestaan,
2 Harder rijden dan de limiet.
Voor de verkeersveiligheid is alleen type 1 van belang, maar alle autoriteiten richten zich op 2.
Type 1 zegt: in elke situatie zijn snelheden tussen x en y veilig. Iedereen weet: te langzaam rijden is ook gevaarlijk.
https://ibop.nl/wat-betekent-van-130-naar-100-werkelijk/

Geplaatst door: Stefan Langeveld op
Column Ton Roks: Snelheidsbegrenzer - Automobielmanagement.nl

Column Ton Roks: Snelheidsbegrenzer

Geef je er de voorkeur aan om autonoom een veilige snelheid te kiezen? Zie dan dat je voor 2022 een auto te pakken krijgt waarmee dat überhaupt nog kan. Want als de EU zijn zin krijgt, gaat je Koenigsegg vanaf 2022 maximaal 130 km/h in ons landje. De bureaucraten in Brussel willen automatische snelheidsbegrenzers voor nieuwe auto’s vanaf dat jaar verplicht stellen. Je voertuig ‘leest’ de borden en past automatisch de snelheid aan.

Column Ton Roks: Snelheidsbegrenzer

Ik heb al in auto’s gereden die dat kunnen, om dol van te worden. Ze rijden altijd langzamer dan is toegestaan, want ze worden gestuurd door de snelheidsmeter die permanent te weinig aangeeft, dus niet door een GPS-signaal want dat werkt niet in tunnels. Dat betekent dat je voor iedereen met een auto van vóór 2022 een nare rij-in-de-weg gaat zijn.

Snelheidslimieten zijn bovendien nogal arbitrair, het zijn door ambtenaren vastgestelde limieten, die in alle weersomstandigheden voor alle gebruikers tellen. Ze zijn relatief laag dus en menig verstandige bestuurder behandelt ze als indicaties en kiest zelf een veilige snelheid. Daar heb je immers een rijbewijs voor gehaald.

Ik begrijp heel goed dat het beter is dat je bij scholen en winkelcentra 30 km/h rijdt, maar in het holst van de nacht, als ze dicht zijn? Software wordt de baas in je auto, het gezonde verstand gaat overboord. Moeten we dat goed vinden? Inhalen op een 80 km/h weg wordt levensgevaarlijk gemaakt, als je een camper wilt passeren die 60 rijdt, duurt die manoeuvre nodeloos lang. Okay, je kunt even veilig naar 100 optrekken totdat je er voorbij bent, maar juich niet te vroeg. De EU wil ook dataloggers die alles opslaan wat de bestuurder doet.

De eerste tijd zul je die automatische begrenzer waarschijnlijk uit kunnen zetten. Dat is goed voor de acceptatie en het verhindert dat de auto-industrie op zijn achterste benen gaat staan. Porsche, Ferrari, Aston Martin en AMG moeten diep verontrust zijn. Hoe gaan zij straks hun spullen aan de man brengen als ze qua snelheid niets meer te bieden hebben?

Je kunt op je vingers natellen dat de begrenzers vroeg of laat niet meer uitgezet kunnen worden en dat je auto, die straks immers ‘smart’ (of juist niet) zal zijn, als een Judas aan Justitie gaat melden waar en wanneer je allemaal ‘te hard’ hebt gereden. Big Brother rijdt dan altijd met je mee. En George Orwell heeft gelijk gekregen. Alleen het jaartal had hij niet goed.

Reacties

Een heel zinnig commentaar rond de veilige snelheid.
Er zijn twee soorten overschrijding:
1 Harder rijden dan de situatie en jouw rijvaardigheid toestaan,
2 Harder rijden dan de limiet.
Voor de verkeersveiligheid is alleen type 1 van belang, maar alle autoriteiten richten zich op 2.
Type 1 zegt: in elke situatie zijn snelheden tussen x en y veilig. Iedereen weet: te langzaam rijden is ook gevaarlijk.
https://ibop.nl/wat-betekent-van-130-naar-100-werkelijk/

Geplaatst door: Stefan Langeveld op