Column Clem Dickmann: Reisbureau

Even wat dealerjargon. Met de term ‘uitdaging’ wordt bedoeld: een niet te bereiken doel dat tegen beter weten in alsnog als uitgangspunt wordt genomen. Vermoedelijk is deze betekenis bedacht door importeurs; immers zij zijn altijd pikeur geweest in het stellen van absurde doelstellingen die met onbegrijpelijke rekenmodellen bij argeloze dealers werden neergelegd.

Nog wat jargon: de ‘teleurstelling’. Dat gaat over hetzelfde met dat verschil dat er – vergeleken met ‘uitdaging’- veelal een jaar tussen zit. Een kansloze ratrace, ieder jaar opnieuw de boel oppompen om later te constateren dat het niet genoeg was. Je zou toch iets beters met je leven moeten doen.

Deze herinnering kwam op bij het bestuderen van de recente rendementscijfers voor de autodealers. Goed geraden: een teleurstelling. Maar de redding is nabij. Optimaliseren en efficiency zijn de nieuwe toverwoorden voor 2020, zo leert de toelichting. Nu de marges onder druk staan, zit de winst uitsluitend aan de kostenkant. Nou dan weet je het wel, dat wordt schraalhans keukenmeester.

Vraag is natuurlijk of dealers dit niet allemaal over zichzelf hebben afgeroepen. Een voormalig dealervoorzitter riep vijf jaar geleden op tot de afbouw van het aantal vestigingen; een halvering in drie tot vijf jaar tijd. En wat gebeurt er? Vrijwel niets. De afbouw is het afgelopen jaar zelfs zo goed als stilgevallen. En dat in een tijd waarin de dealermarkt kleiner is dan ooit. Steeds meer auto’s worden online afgewerkt en dat dekselse Tesla doet ’t zelfs helemaal zonder dealers.

Des te opmerkelijker is de weg die de huidige voorzitter inslaat: de komende periode worden de vestigingen met trainingsprogramma’s gecoacht om meer rendement uit de aftersales te halen. Men heeft ontdekt dat er nog wel muziek (7% omzetstijging in 2019, jawel!) zit in de werkplaats. Een belangrijk aspect op de weg naar een toekomstbestendig dealerresultaat, aldus de toelichting.

Het klinkt als een reisbureau dat haar winkel nog een keer gaat verbouwen terwijl de klanten allang zelf hun reizen op internet reserveren. Zo beschouwd valt het rendement over 2019 dus nog best mee. Maar maak je borst maar nat voor de komende jaren. Jaren waarin ook EV’s gewoon met kortingen verkocht gaan worden. Jaren waarin de occasionmarkt over het hoogtepunt heen raakt vanwege de veranderende mobiliteitsvraag. En jaren waarin de werkplaats steeds meer klanten ziet weglopen naar de universeel. Ik wens u een goede reis toe.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Column Clem Dickmann: Reisbureau - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: Reisbureau

Even wat dealerjargon. Met de term ‘uitdaging’ wordt bedoeld: een niet te bereiken doel dat tegen beter weten in alsnog als uitgangspunt wordt genomen. Vermoedelijk is deze betekenis bedacht door importeurs; immers zij zijn altijd pikeur geweest in het stellen van absurde doelstellingen die met onbegrijpelijke rekenmodellen bij argeloze dealers werden neergelegd.

Nog wat jargon: de ‘teleurstelling’. Dat gaat over hetzelfde met dat verschil dat er – vergeleken met ‘uitdaging’- veelal een jaar tussen zit. Een kansloze ratrace, ieder jaar opnieuw de boel oppompen om later te constateren dat het niet genoeg was. Je zou toch iets beters met je leven moeten doen.

Deze herinnering kwam op bij het bestuderen van de recente rendementscijfers voor de autodealers. Goed geraden: een teleurstelling. Maar de redding is nabij. Optimaliseren en efficiency zijn de nieuwe toverwoorden voor 2020, zo leert de toelichting. Nu de marges onder druk staan, zit de winst uitsluitend aan de kostenkant. Nou dan weet je het wel, dat wordt schraalhans keukenmeester.

Vraag is natuurlijk of dealers dit niet allemaal over zichzelf hebben afgeroepen. Een voormalig dealervoorzitter riep vijf jaar geleden op tot de afbouw van het aantal vestigingen; een halvering in drie tot vijf jaar tijd. En wat gebeurt er? Vrijwel niets. De afbouw is het afgelopen jaar zelfs zo goed als stilgevallen. En dat in een tijd waarin de dealermarkt kleiner is dan ooit. Steeds meer auto’s worden online afgewerkt en dat dekselse Tesla doet ’t zelfs helemaal zonder dealers.

Des te opmerkelijker is de weg die de huidige voorzitter inslaat: de komende periode worden de vestigingen met trainingsprogramma’s gecoacht om meer rendement uit de aftersales te halen. Men heeft ontdekt dat er nog wel muziek (7% omzetstijging in 2019, jawel!) zit in de werkplaats. Een belangrijk aspect op de weg naar een toekomstbestendig dealerresultaat, aldus de toelichting.

Het klinkt als een reisbureau dat haar winkel nog een keer gaat verbouwen terwijl de klanten allang zelf hun reizen op internet reserveren. Zo beschouwd valt het rendement over 2019 dus nog best mee. Maar maak je borst maar nat voor de komende jaren. Jaren waarin ook EV’s gewoon met kortingen verkocht gaan worden. Jaren waarin de occasionmarkt over het hoogtepunt heen raakt vanwege de veranderende mobiliteitsvraag. En jaren waarin de werkplaats steeds meer klanten ziet weglopen naar de universeel. Ik wens u een goede reis toe.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding