Opinie: Overstappen naar e-bestellers, hoe moeilijk kan het zijn?

Elektrificeren van bestelauto’s zou vanzelf net zo’n vlucht moeten nemen zoals we nu zien bij personenauto’s toch? In 2030 moet maar liefst 12 procent van alle bestelauto’s elektrisch zijn. Die teller staat momenteel met 8.000 stuks op minder dan 1 procent. Maar waarom gaat die overstap dan niet zo snel als bij personenauto’s? Inmiddels noteren we daar 327.803 stuks, goed voor een aandeel van bijna 4 procent.

Het is niet eens zozeer dat e-bestellers een hogere aanschafprijs hebben, of dat het rijbereik niet groot genoeg zou zijn. Maar niet iedere sector kan zomaar overstappen naar een elektrische bestelauto. We zien dat de fabrikanten druk zijn met het steeds functioneler maken van hun bestelauto’s en het aanbod van de autofabrikanten wordt ook steeds groter. We kunnen nu aanhangwagens aankoppelen – mits ze niet al te zwaar zijn – en het rijbereik neemt al lekker toe. Ondernemers willen ook graag overstappen naar duurzame bestelauto’s. Vooral grote bedrijven besteden veel aandacht aan de mogelijkheden. Niet zozeer uit angst voor de milieuzones, maar wel uit verantwoordelijkheidsgevoel en goed ondernemerschap.

Hoewel het juist andersom zou moeten zijn, is het rijbereik in verhouding tot personenauto’s beperkter. Dat is ook wel logisch. Hoe groter het rijbereik, hoe groter en zwaarder de accu. En juist door die zware accu blijven er minder kilo’s over die we mogen laden. Meer rijbereik is minder laadvermogen en andersom. Niet echt praktisch dus. De goedbedoelde ontheffingsregeling om een rijbewijs B tot 4250 kg te gaan gaf door de vele beperkingen ook niet de doorslag waar we op gehoopt hadden. Wanneer we van de ontheffing gebruik willen maken, mogen we weer geen aanhangwagen aankoppelen en moeten we binnen de landsgrenzen blijven.

Last mile diensten

Wat we allemaal graag willen is een bestelauto die het werk juist makkelijker maakt in plaats van moeilijker. Voeg daar nog aan toe het belang van die schaarse medewerkers die, in tegenstelling tot de zakelijke personenauto, eigenlijk geen boodschap hebben aan de gunstige bijtelling, maar nu wel ’s morgens 200 meter moeten lopen naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt en de dilemma’s zijn compleet. Deze problemen gelden niet voor alle sectoren. In theorie zouden de ‘last mile diensten’ wat makkelijker kunnen overstappen. Die EV’s zijn door de hoge rijdynamiek (veel stops en weer optrekken) en lage snelheden juist beter geschikt voor dit werk. Remmen op de motor betekent niet alleen energie terug naar de accu, maar ook minder slijtage en fijnstofvervuiling van de remmen. En als we tijdens het laden en lossen ook nog eens de accu kunnen opladen, kan zo’n auto ook twee routes op een dag rijden.

Rijdende gereedschapskisten

Maar als we de doorslag echt willen maken moeten we juist naar die andere sectoren kijken. Bestelauto’s worden namelijk veel vaker ingezet als rijdende gereedschapskisten dan voor transportwerk. De installatie- en de bouwsector hebben dus hele andere uitdagingen. Alleen al een ladder op het dak betekent zomaar 15 procent minder rijbereik. En het opladen op de bouwplaats waar de wijk nog moet komen is bepaald geen zekerheid. Dat probleem lossen de sectoren en/of autofabrikanten niet zelfstandig op. Hierin ligt een grote rol voor de overheid. De subsidie is broodnodig, maar als we echt willen doorbreken moeten we het opladen van bestelauto’s net zo makkelijk maken dat we er niet meer omheen kunnen. Dat kunnen we alleen bereiken als de sectoren, fabrikanten en de overheden samen aan de slag gaan om de overstap mogelijk te maken.

Jasper Engel is ondernemer, EV-trainer, auteur, docent en Jurylid voor de verkiezing AM Bestelauto van het Jaar. Jasper is een van de sprekers tijdens het congres van de Bestelauto Expo op woensdag 24 november in Expo Haarlemmermeer. Kijk voor meer info en registratie op de website van de Bestelauto Expo!

Reageren
500 tekens over
Opinie: Overstappen naar e-bestellers, hoe moeilijk kan het zijn? - Automobielmanagement.nl

Opinie: Overstappen naar e-bestellers, hoe moeilijk kan het zijn?

Elektrificeren van bestelauto’s zou vanzelf net zo’n vlucht moeten nemen zoals we nu zien bij personenauto’s toch? In 2030 moet maar liefst 12 procent van alle bestelauto’s elektrisch zijn. Die teller staat momenteel met 8.000 stuks op minder dan 1 procent. Maar waarom gaat die overstap dan niet zo snel als bij personenauto’s? Inmiddels noteren we daar 327.803 stuks, goed voor een aandeel van bijna 4 procent.

Het is niet eens zozeer dat e-bestellers een hogere aanschafprijs hebben, of dat het rijbereik niet groot genoeg zou zijn. Maar niet iedere sector kan zomaar overstappen naar een elektrische bestelauto. We zien dat de fabrikanten druk zijn met het steeds functioneler maken van hun bestelauto’s en het aanbod van de autofabrikanten wordt ook steeds groter. We kunnen nu aanhangwagens aankoppelen – mits ze niet al te zwaar zijn – en het rijbereik neemt al lekker toe. Ondernemers willen ook graag overstappen naar duurzame bestelauto’s. Vooral grote bedrijven besteden veel aandacht aan de mogelijkheden. Niet zozeer uit angst voor de milieuzones, maar wel uit verantwoordelijkheidsgevoel en goed ondernemerschap.

Hoewel het juist andersom zou moeten zijn, is het rijbereik in verhouding tot personenauto’s beperkter. Dat is ook wel logisch. Hoe groter het rijbereik, hoe groter en zwaarder de accu. En juist door die zware accu blijven er minder kilo’s over die we mogen laden. Meer rijbereik is minder laadvermogen en andersom. Niet echt praktisch dus. De goedbedoelde ontheffingsregeling om een rijbewijs B tot 4250 kg te gaan gaf door de vele beperkingen ook niet de doorslag waar we op gehoopt hadden. Wanneer we van de ontheffing gebruik willen maken, mogen we weer geen aanhangwagen aankoppelen en moeten we binnen de landsgrenzen blijven.

Last mile diensten

Wat we allemaal graag willen is een bestelauto die het werk juist makkelijker maakt in plaats van moeilijker. Voeg daar nog aan toe het belang van die schaarse medewerkers die, in tegenstelling tot de zakelijke personenauto, eigenlijk geen boodschap hebben aan de gunstige bijtelling, maar nu wel ’s morgens 200 meter moeten lopen naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt en de dilemma’s zijn compleet. Deze problemen gelden niet voor alle sectoren. In theorie zouden de ‘last mile diensten’ wat makkelijker kunnen overstappen. Die EV’s zijn door de hoge rijdynamiek (veel stops en weer optrekken) en lage snelheden juist beter geschikt voor dit werk. Remmen op de motor betekent niet alleen energie terug naar de accu, maar ook minder slijtage en fijnstofvervuiling van de remmen. En als we tijdens het laden en lossen ook nog eens de accu kunnen opladen, kan zo’n auto ook twee routes op een dag rijden.

Rijdende gereedschapskisten

Maar als we de doorslag echt willen maken moeten we juist naar die andere sectoren kijken. Bestelauto’s worden namelijk veel vaker ingezet als rijdende gereedschapskisten dan voor transportwerk. De installatie- en de bouwsector hebben dus hele andere uitdagingen. Alleen al een ladder op het dak betekent zomaar 15 procent minder rijbereik. En het opladen op de bouwplaats waar de wijk nog moet komen is bepaald geen zekerheid. Dat probleem lossen de sectoren en/of autofabrikanten niet zelfstandig op. Hierin ligt een grote rol voor de overheid. De subsidie is broodnodig, maar als we echt willen doorbreken moeten we het opladen van bestelauto’s net zo makkelijk maken dat we er niet meer omheen kunnen. Dat kunnen we alleen bereiken als de sectoren, fabrikanten en de overheden samen aan de slag gaan om de overstap mogelijk te maken.

Jasper Engel is ondernemer, EV-trainer, auteur, docent en Jurylid voor de verkiezing AM Bestelauto van het Jaar. Jasper is een van de sprekers tijdens het congres van de Bestelauto Expo op woensdag 24 november in Expo Haarlemmermeer. Kijk voor meer info en registratie op de website van de Bestelauto Expo!

Reageren
500 tekens over