Maar het is ook wel eens goed eerst te benoemen wat er wel goed gaat. We mogen wat e-mobiliteit betreft namelijk best trots zijn op ons kikkerlandje. Volgens het e-mobiliteitsonderzoek van adviesbureau Arcadis is Nederland wereldwijd momenteel zelfs koploper op de markt voor elektrische voertuigen (EV’s). Zowel nationale als regionale initiatieven leggen de basis voor een sterke Nederlandse EV-markt: op nationaal niveau door de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren of het verbod per 2030 op de verkoop van voertuigen met een verbrandingsmotor. Op regionaal niveau zie je gemeenten als Amsterdam waar straks alleen nog emissievrije taxi’s zijn toegestaan op het Centraal station.

Goede maatregelen maar desalniettemin moeten we twee stappen extra vooruit zetten richting schonere mobiliteit. De huidige cijfers bevestigen dit: volgens het RVO is momenteel 3.84% (337.822) van de personenauto’s en 0.76% (7.872) van de bedrijfsauto’s in Nederland volledig elektrisch. Eén van de besproken doelen in de COP26-conferentie is dat elektrische voertuigen in 2030 de nieuwe norm zijn waarbij de verwachting is dat er in 2030 zo’n 1.9 miljoen elektrische auto’s in Nederland rijden. Deze verwachte massale overstap moet worden opgevangen door een gebruiksvriendelijke en toegankelijke laadinfrastructuur. Als dit niet goed geregeld is, zal menig berijder eerder problemen dan kansen zien in de aanschaf van een EV.

Samen vaart maken

2030 lijkt misschien nog ver weg, maar om de COP26-ambities te realiseren, is nu actie ondernemen essentieel. We hebben als doel de infrastructuur zo snel mogelijk voor te bereiden op de massale overstap. Het huidige aantal laadpunten in Nederland (+- 81.000 (semi-)publieke laadpunten en snellaadstations) moet volgens de overheid uitbreiden naar 1.7 miljoen laadpunten in 2030. Hoe realiseren we dit?

Het is in ieder geval zaak om nog intensiever samen te werken met andere industriespelers. De infrastructuur moet namelijk toekomstbestendig zijn. Hierbij zijn slimme oplossingen zoals netbalancering essentieel om te voorkomen dat het grid niet wordt overbelast door een sterk toenemende energievraag. Ook is interoperabiliteit in het laden nodig om de netbelasting beter te spreiden. Verder is het natuurlijk belangrijk te blijven innoveren, maar ook om na te denken hoe we elektrisch rijden voor wagenparkbeheerders en EV-rijders zelf zo gemakkelijk mogelijk maken: kunnen laden met één laadpas bij een uitgebreid publiek laadnetwerk bijvoorbeeld. Maar ook door vooraf aan het starten van een laadsessie het tarief inzichtelijk te hebben.

We moeten dit samen doen. Overheden, autofabrikanten, fleetmanagers, energieleveranciers, aanbieders van laadoplossingen hebben elkaar meer dan ooit nodig. Samen zorgen we ervoor dat Nederland met haar leidende e-mobiliteitsrol steviger bijdraagt aan de COP26-doelstellingen en daarmee aan een beter klimaat. Een prachtige ambitie om te realiseren maar waar we niet te lang meer mee moeten wachten.

Jurriaan Fischer is Regional Manager Benelux bij NewMotion

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding