Enerzijds het competitieve element (voorsprong) en anderzijds de continue technologische vernieuwing. Maar is techniek de enige succesfactor? Nee, prijs en design zijn net zo belangrijk. En dat zien we het beste terug bij Kia, waar voormalig Audi TT ontwerper Peter Schreyer aan budgetvriendelijke modellen tekent. Dit merk heeft in een amper groeiende markt in het eerste semester een verkoopstijging van meer dan vijftig procent weten te realiseren en behoort daarmee samen met Chevrolet, Lancia, Land Rover, Lexus en debutant Fisker tot de snelste stijgers. Van dit rijtje is bij de laatste twee merken sprake van voorsprong door hybride techniek, terwijl Chevrolet het moet hebben van een lage prijs en zowel Lancia als Land Rover typische designmerken zijn. En Mazda dan, zult u zich afvragen. Ja, dit merk zit momenteel ook stevig in de lift dankzij de CX-5. Maar het is nog te vroeg om te spreken van een blijvend succes. De geschiedenis leert dat Mazda wel vaker kort piekt om daarna weer in een diepe winterslaap weg te zakken. Vorig jaar knalde bij Fiat en Seat dankzij de fiscaalvriendelijke dieselversies van de Punto en Ibiza de kurken. Maar nu zitten ze met een kater. Vervelend, maar tijdelijk. Ook Dacia, dat vanwege de brandstofkosten en de volle mep aan wegenbelasting anders dan Kia geen budgetvriendelijke modellen biedt, zal zichzelf met het ruimtewonder Lodgy wel weer vlot kunnen trekken.

Meer zorgen maak ik mij over Mitsubishi. Dat merk heeft in de vorm van de i-Miev wel toekomstgerichte techniek, maar biedt die aan voor een veel te hoge prijs. Om dit laatste probleem te ondervangen, zal nu vanuit Thailand een nieuwe budgetauto worden aangevoerd: een model met een zo mogelijk nog banalere vormgeving dan de uit hetzelfde land afkomstige Nissan Micra. Van die hatchback worden wij in Nederland niet vrolijk (en de dealers, kijkend naar de verkoopresultaten, evenmin) dus het is niet de verwachting dat voor Mitsubishi de verlossing uit Thailand zal komen. Zonde, want ‘gestaalde perfectie’ vind ik óók nog steeds een uitstekende slogan.