… met de vierwielaangedreven topversie als de 2wd-spaardiesel gereden. Van beide was ik best onder de indruk, die Evoques gaan hits worden.

Niet alleen omdat ze goed rijden en behoorlijk zuinig zijn (ik haalde moeiteloos 1 op 15 met de 150 pk 2wd-diesel), maar vooral omdat geen merk de suv zo radicaal gemoderniseerd en sociaal licht verteerbaar heeft gemaakt als Land Rover. We sloten de dag van ploeteren door de sneeuw – en het van nemen schier onmogelijke hindernissen – af in een blokhut, waar ceo Ralf Speth meldde dat hij veertigduizend orders voor de Evoque heeft en dat tachtig procent van de kopers geen klant bij Land Rover was. Daarmee is de nieuwe suv in één klap de meest verkochte Land Rover van 2011. Speth ziet zeventigduizend stuks per jaar als haalbaar en hij voorspelt dat de wereldwijde vraag naar suv’s tot 2020 met veertig procent toeneemt.

Designchef Gerry McGovern was er ook. En hij liet zich ontvallen dat Land Rover in het prestigesegment (dus als Range Rover) ook nog met een kleine suv onder de Evoque gaat komen. Hij was lyrisch over het design van de nieuwe grote Range Rover, die al in 2012 onthuld wordt, en die helemaal van aluminium zal zijn en daardoor vierhonderd kilo lichter. Er zal bovendien een hybride versie komen met een dieselmotor, die een uniek met ZF ontwikkeld aandrijfsysteem zal hebben, waarbij de aandrijving naar de voorwielen door elektromotoren geleverd zal worden. Speth zei er vertrouwen in te hebben dat deze Range Rover qua CO2-uitstoot onder de 98 g/km zal uitkomen, wat voor zo’n grote auto (want dat zal hij zeker zijn) mirakels weinig is.

Het is heel opmerkelijk dat Land Rover, dat ooit net als Hummer en Jeep in de linkse suv-verdomhoek zat, daar zo goed is uitgekomen. Meer dan dat: ik heb wat schetsen voor de nieuwe modellen gezien en let op, Land Rover gaat de komende jaren een van de coolste merken op de markt worden. GM heeft de boot met Hummer volledig gemist en we moeten nog maar zien of Fiat, dat grootse plannen met Jeep heeft, Land Rover kan volgen.