Tot zover de platte berichtgeving. Om het allemaal nog wat beeldender te maken verruilt de Bovag de eerdere kwalificatie van ‘zware storm’ voor die van ‘lichte storm’. Tja, stormachtig blijft ’t dus kennelijk. En zo lang dat gevoel aanhoudt ben je alleen maar druk het vege lijf te redden. Even geen tijd voor structurele maatregelen. En da’s jammer, want er is werk aan de winkel. Of liever gezegd, er moeten nog heel wat winkels sluiten vooraleer er rust in retailland komt.
Je kunt je dan ook afvragen of het hier nou gaat om goed of slecht nieuws. Immers, een aanhoudende storm berokkent minstens zoveel schade als een korte krachtexplosie. Korte pijn heeft meestal de voorkeur. Tegelijk doet zich de vraag voor of het toch niet erg overdreven is om van een stormfase te spreken. Een volvet procent is toch niet niks. Als de schaalgrootte er bij betrokken wordt zie je plots de oppervlakkigheid van zo’n gemiddelde. Grote dealers doen het namelijk aanzienlijk beter dan kleintjes; in cijfers: 1,3 procent tegenover 0,4 procent. Da’s nog eens even een verschil! En die afstand gaat alleen nog maar groter worden.
Toch zijn er nog veel dromers in onze branche die de liefde voor de kleinschaligheid koesteren. Een stukjesschrijvende ex-dealer betichtte de succesvolle dealerholdings zelfs van het manipuleren van de financiële resultaten. Vanuit het oldboys network kreeg hij zowaar nog wat bijval. Tot een concrete aantijging kwam het natuurlijk niet, het bleef bij wat gereutel in de onderbuik. Het fiasco Koops werd nog wel even ten tonele gevoerd, waarmee maar gezegd moest zijn dat het concept ‘dealerholding’ gedoemd is te mislukken. Gelukkig weten we beter. De enige koers naar duurzaam rendement in merkgerelateerde autoretail is langs de weg van de grootschaligheid. Alleen dan kan efficiency in de operatie en breedte in de activiteiten worden gerealiseerd. Leidt dat dan per definitie tot succes? Tuurlijk niet. Ook kansrijke concepten kunnen waardeloos worden gemanaged. Er zal dus best nog wel eens een holding omvallen. Als je even de moeite neemt om de cijfers in de DSN Top-100 te bestuderen is daar zelfs al een aardige voorspelling van maken.
Bottom line is de wereld van de autoretail danig aan het veranderen. Of je dat nu leuk vindt of niet. Het is om die reden dan ook bijna te betreuren dat het rendement nu zo eenvoudig verbetert. Blijven al die twijfelende, te kleine dealers toch weer wat langer doorgaan dan goed voor ze is.
Jammer. Never waste a good storm.