… uitstekend, bezoekjes binnen de regio ook. Natuurlijk is de actieradius iets om rekening mee te houden, maar in de praktijk is het in veel gevallen geen enkel probleem.

Veel ritten gaan niet verder dan tachtig kilometer heen en terug. En die zijn met de elektrische auto’s zonder problemen te doen. Waar je in de praktijk toch tegenaan loopt, is de totale stilte waarmee de auto zich voortbeweegt. In de auto zelf valt het niet eens zo op, maar wanneer je als verkeersdeelnemer met de elektrische auto te maken krijgt, is dat in eerste instantie een ervaring van algehele geluidloosheid. Dat mensen het verkeer ook met de oren beleven, blijkt wel uit de reacties wanneer de elektrische auto een groepje fietsers passeert. Verbazing en lichte schrik. Binnen de bebouwde kom is het geluid een factor om rekening mee te houden.

Tijdens een verblijf in Berlijn (met dieselauto heen gereden) heb ik weinig tot geen elektrische auto’s gezien. In de stad zelf wemelt het nog van de grote Audi’s, Mercedessen, Porsches en BMW’s. Wel reden veel van de taxi’s op aardgas. Maar Umweltschutz staat bij de Duitsers wel degelijk hoog in het vaandel. Op de Kurfürstendamm hebben Mercedes en BMW showrooms die de laatste modellen laten zien waarbij de nadruk vooral ligt op de zuinigheid en de beperkte uitstoot. In iedere reclame-uiting is dit een issue waarop wordt gehamerd.

Duitsland neemt ook steeds meer gas terug op de snelwegen. De onbeperkte snelheden waar de Autobahn zo bekend om was, behoren langzamerhand tot het verleden. Natuurlijk zijn er nog behoorlijke stukken waar legaal het gas diep kan worden ingetrapt maar de kilometers waar dit nog is toegestaan worden minder. De strijd tegen de uitlaatgassen en de geluidoverlast wordt ook via verkeersmaatregelen aangegaan. Met succes, gezien de weinige keren dat ik door een snelheidsduivel ben ingehaald.

Tijdens het AM-congres Driving Business Goes Electric op 20 juni in kasteel De Vanenburg in Putten gaan verschillende sprekers in op de toekomst van de ev’s. Eén van de sprekers is Emmanuel Bouvier. Hij is wereldwijd verantwoordelijk voor de keuze van Renault om vol op elektriciteit in te zetten.  Op 20 juni legt hij uit waarom Renault deze keus heeft gemaakt.