Top dossiers

, 29 januari 2013 16:22

Dure klant

2013, we zijn weer begonnen. U bent natuurlijk al weer hard aan de slag, nou ja ... een traditioneel wat slap begin, vermoed ik. Terwijl ik dit schrijf zorgt de sneeuwval voor de langste files in Nederland.

Volgens de ANWB staat alleen op de snelwegen duizend kilometer. Er zijn veel kleine aanrijdingen met blikschade. Nou ja, geen slechte zaak  voor onze branche. Ook zet de ANWB driehonderd extra wegenwachters in om niet-startende auto's aan de praat te krijgen. Ongetwijfeld pikt de branche hier de nodige graantjes van mee en die kunnen we met zijn allen goed gebruiken. Vanwege de economische crisis stelt negentien procent van de automobilisten grote reparaties uit, 26 procent doet dat met kleine reparaties en zestien procent slaat doelbewust voorgeschreven onderhoudsbeurten over. De consument is vooral zuinig en blijft de hand op zijn knip houden, die overigens over het algemeen nog redelijk gevuld is. Maar met een afnemend aantal gereden kilometers en steeds grotere intervallen duurt het telkens een beetje langer voordat de auto de garage weer eens inrijdt. Het zijn aspecten die je moeilijk kunt sturen.

Maar waar nu eindelijk wel eens mee aan de slag kan worden gegaan, zijn de gedifferentieerde werkplaatstarieven. Olie verversen voor hetzelfde tarief als het oplossen van ingewikkelde elektronische storingen of het repareren van een automaat, is voor de consument eigenlijk onverteerbaar. De huisarts heeft ook een ander tarief dan de cardioloog en daar verwondert geen patiënt zich over.  Het is met name de merkdealer die de tarieven van de specialist hanteert. Of liever gezegd hanteerde, want veel merken doen inmiddels hun uiterste best om de prijsverschillen met de universelen te verkleinen. Dat zal een lange campagne moeten worden. De perceptie dat de merkdealer duurder is dan de universeel zal moeilijk zijn uit te bannen. Zeker omdat dat ook nog regelmatig door onderzoeken wordt onderschreven. Een duidelijke grote campagne tussen merkdealers en universelen zit er al jaren niet meer in omdat enkele jaren geleden beide besturen besloten elkaar, zéker in het openbaar, niet langer af te vallen.

Conclusie: er zal nog heel water de Rijn stromen voordat het (voor)oordeel is verdwenen dat de merkdealer voor eenvoudige klusjes een dure klant is.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

AM 2 maanden gratis proberen?

     Afbeelding abo
groen

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1796)...

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

GRATIS proefnummer

Wilt u Automobiel Management nu éénmalig GRATIS proberen? Dat kan! Klik op onderstaande link en vraag nu een proefnummer aan.

 

PROEFNUMMER AANVRAGEN