Peter Brouwer: Cijfers in aftermarket

Voorafgaand aan de succesvolle beurs AutoProfessioneel in Hardenberg had AM een lunch met ongeveer honderd ondernemers uit de aftermarketbranche.

Column Peter Brouwer: Cijfers in de After market door Clem Dickman

Na de lunch hield Clem Dickman op uitnodiging van AM een lezing over de marktverhoudingen en cijfers in hun markt.
In de gesprekken vooraf met Clem Dickman, eigenaar van bureau Aumacon en specialist in bedrijfskundige en marketingvraagstukken binnen de autobranche, constateerde dat ‘er eigenlijk niks aan cijfers in deze sector beschikbaar is’. Kortom, de gegevens liggen in de aftermarket niet voor het oprapen, integendeel. Waarom is dat? Niet omdat de markt financieel niet interessant is. Met een jaarlijkse omzet van 7,75 miljard euro is het een niet te versmaden stuk uit de totale autobranche. Pratend met een aantal directieleden kregen we verrassend vaak te horen dat ze de markt echt wel kenden, op basis van ervaring, je klanten kennen en Fingerspitzengefühl. Fingerspitzengefühl.

Prachtig natuurlijk, maar ik zou het er niet op durven varen. Ik wil niet beweren dat cijfers, en cijfers alléén, leidend moeten zijn bij het maken van beleidsstukken. Visie kan en zal niet altijd volledig gedekt zijn door prachtige marktonderzoeken. Maar enige solide basis over marktgrootte, verschillende segmenten, welke speler doet wat, geven een beter uitzicht op succes als het degelijk in kaart is gebracht. In de aftermarket blijkt dit nog lang niet overal het geval. AM en Aumacon hebben een eerste voorzet gegeven dat volgens de aanwezigen naar meer smaakt. Wie volgt?

Zoals gezegd zijn de juiste cijfers geen garantie voor de juiste conclusies. Het rapport Automotive Retail in 2015, waarin aan iedereen binnen de branche een plaats wordt beloofd, is een misser van de eerste orde. Dit wordt inmiddels door een ieder in de branche onderschreven. Helaas haalde Erik Tak, voorzitter van de merkdealers van Bovag, dit rapport in een column nog maar weer eens aan en raadde zijn achterban aan om hun beleid erop af te stemmen. Het is een jammerlijke verwijzing naar het rapport dat Tak bij zijn aantreden in zijn erfenis aantrof. Hij zou er zo snel mogelijk afstand van moeten nemen.

 

Peter Brouwer: Cijfers in aftermarket - Automobielmanagement.nl

Peter Brouwer: Cijfers in aftermarket

Voorafgaand aan de succesvolle beurs AutoProfessioneel in Hardenberg had AM een lunch met ongeveer honderd ondernemers uit de aftermarketbranche.

Column Peter Brouwer: Cijfers in de After market door Clem Dickman

Na de lunch hield Clem Dickman op uitnodiging van AM een lezing over de marktverhoudingen en cijfers in hun markt.
In de gesprekken vooraf met Clem Dickman, eigenaar van bureau Aumacon en specialist in bedrijfskundige en marketingvraagstukken binnen de autobranche, constateerde dat ‘er eigenlijk niks aan cijfers in deze sector beschikbaar is’. Kortom, de gegevens liggen in de aftermarket niet voor het oprapen, integendeel. Waarom is dat? Niet omdat de markt financieel niet interessant is. Met een jaarlijkse omzet van 7,75 miljard euro is het een niet te versmaden stuk uit de totale autobranche. Pratend met een aantal directieleden kregen we verrassend vaak te horen dat ze de markt echt wel kenden, op basis van ervaring, je klanten kennen en Fingerspitzengefühl. Fingerspitzengefühl.

Prachtig natuurlijk, maar ik zou het er niet op durven varen. Ik wil niet beweren dat cijfers, en cijfers alléén, leidend moeten zijn bij het maken van beleidsstukken. Visie kan en zal niet altijd volledig gedekt zijn door prachtige marktonderzoeken. Maar enige solide basis over marktgrootte, verschillende segmenten, welke speler doet wat, geven een beter uitzicht op succes als het degelijk in kaart is gebracht. In de aftermarket blijkt dit nog lang niet overal het geval. AM en Aumacon hebben een eerste voorzet gegeven dat volgens de aanwezigen naar meer smaakt. Wie volgt?

Zoals gezegd zijn de juiste cijfers geen garantie voor de juiste conclusies. Het rapport Automotive Retail in 2015, waarin aan iedereen binnen de branche een plaats wordt beloofd, is een misser van de eerste orde. Dit wordt inmiddels door een ieder in de branche onderschreven. Helaas haalde Erik Tak, voorzitter van de merkdealers van Bovag, dit rapport in een column nog maar weer eens aan en raadde zijn achterban aan om hun beleid erop af te stemmen. Het is een jammerlijke verwijzing naar het rapport dat Tak bij zijn aantreden in zijn erfenis aantrof. Hij zou er zo snel mogelijk afstand van moeten nemen.