Top dossiers

, 1 augustus 2014 17:07

Je eigen schaduw

Van een rustige periode is nog geen sprake. Werden de maanden juni, juli en augustus jarenlang gezien als een lome fase, nu is daar weinig van te merken. Veel events, activiteiten, overnames en nieuws, waar het voorheen schrapen was in de zomerperiode. Kunnen we dit zien als een aanwijzing dat de markt zich opmaakt voor een nieuw begin? Daar heb ik voorlopig de nodige twijfels over.

Tijdens verschillende bijeenkomsten hoor ik de grote massa onverminderd roepen dat er voor iedereen in de sector nog wel een plekje is. Hooguit zijn er  misschien iets te veel merkdealers. Ach, die worden dan toch gewoon goede universelen? Of sluiten zich aan bij een keten? Voor een beetje sleutelaar is er altijd wel een markt. Ja ja.
Zo lang we blijven denken dat de nauwelijks ingezette sanering al over zijn hoogtepunt is, blijven we onszelf een rad voor ogen draaien. Natuurlijk moeten de bedrijven zich op internet begeven, alert en snel reageren, inzien dat een crm-systeem niet alleen gevuld moet worden, maar ook actief gebruikt. Allemaal waar. Toch dringt onvoldoende door dat de spoeling in onze branche zowel op sales als in after sales nog een stuk dunner wordt. Iedere nieuwe, moderne auto die nu in de markt wordt gezet kost de branche omzet. Minder marge, langere levensduur, minder onderhoud.
De tijd dat we elkaar de hand boven het hoofd willen houden is voorbij. Herpositionering binnen het segment - en misschien zelfs in de bedrijfskolom - is gewenst. Winnaars zullen de bedrijven zijn die nu handelen en keuzes maken. Voorbeelden vinden we om ons heen. Zie de bewegingen die een onderneming als Pon maakt. Zou het Leusdense importschap van de VAG-merken onder druk komen te staan, dan heeft differentiatie voor een breed vangnet gezorgd. Retail, lease, onderdelen, banden, inbouw, financiering, etc. Om over activiteiten op het gebied van (elektrische) fietsen en grondverzet machines nog maar te zwijgen. Differentiatie is een keuze die je moet kunnen maken. Financieel vraagt het een stevige investering. Zeker wanneer het een overname betreft van een succesvol bedrijf in een aanpalende branche. Normaal gesproken heeft het geen zin om de nummer vier of vijf over te nemen.
Een andere keuze kan zijn om met je concurrent te gaan praten. We kunnen elkaar de tent uit vechten maar we kunnen ook kijken of we door samenwerken en elkaars kwaliteiten erkennen als een sterkere en grotere partij een groter verzorgingsgebied kunnen veroveren. Misschien is het niet de meest voor de hand liggende keus. Maar soms moet je over je eigen schaduw heen kunnen stappen om je eigen toekomst veilig te stellen.

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

AM 2 maanden gratis proberen?

     Afbeelding abo
groen

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1796)...

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

GRATIS proefnummer

Wilt u Automobiel Management nu éénmalig GRATIS proberen? Dat kan! Klik op onderstaande link en vraag nu een proefnummer aan.

 

PROEFNUMMER AANVRAGEN